Powered By Blogger

Sudut Kreatif

Tuesday, February 24, 2009

Korek Lobang Tampal Lobang


Ada kisah yg amat mendukacitakan tentang peristiwa sebelom baginda(selawat!)wafat ataup0n nama fam0usnye tragedi hari khamis. peristiwa ini dicatat oleh semua ulama,ahli hadis dan sejarawan ahlulsunnah serta syiah apatahlagi..

berikut adalah uraian peristiwa itu secara ringkas..


3 hari sebelum wafatnya Nabi saw,para sahabat berkumpul dirumah Rasul saw.Nabi mulia yg amat kita sanjungi itu memerintahkan mereka megambil kertas dan dakwat agar dituliskan kpd mereka suatu wasiat yg akan memelihara mereka dari kesesatan.


Namun..para sahabat berselisih.Sebagian mereka enggan mematuhinya dan bahkan menuduh Nabi saw yg mulia dan sempurna itu telah meracau menyebabkan Nabi saw marah sekali dan mengusir mereka dari rumahnya tanpa menulis apa-apa.


perinciannya adalah seperti berkut:


Ibnu Abbas berkata "Hari khamis,oh hari khamis.Waktu Rasul merintih kesakitan,beliau berkata,mari kutuliskan utk kalian suatu pesan agar kalian kelak tidak akan tersesat.Umar berkata bahwa "nabi sudah meracau(yahjur) sementara Alquran ada disisi kami.Cukuplah bagi kami kitab Allah".lalu 0rg yg berada didalam rumah nabi berselisih dan bertengkar.Ada yg mengatakan berikan kepada Nabi kertas agar baginda dapat menulis sesuatu pesan dimana kalian tidak akan tersesat setelahnya.Ada sebagian lain yg berpendapat seperti pendapatnya Umar.


Ketika pertengkaran sahabat disisi Nabi mulai semakin hangat dan riuh..Nabi p0n berkata,"pergilah kalian dari disisiku"...


Ibnu Abbas berkata:"Tragedi yg paling menyedihkan Nabi,adalah larangan seta pertengkaran mereka dihadapan Rasul yg ingin menuliskan sesuatu pesan utk mereka".

peristiwa ini benar2 terjadi.

tidakkah kita berasa hairan akan seorang Umar yg amat diagungkan 0leh mazhab kita(SUNNAH)sanggup mengatakan Nabi yg amat kita sanjungi itu MERACAU!(yahjur)

dalam bahasa melayu..meracau nih ditujukan kepada seseorang yg kurang waras(gila) atau sedang berkhayal atau sedang bermimpi

adakah Nabi berada dalam kateg0ri2 diatas semasa beliau memerintahkan para sahabat memberikannya kertas dan dakwat agar dapat dituliskan satu pesan supaya kita tidak tersesat?????

kenapa se0rang Umar yg amat kita kagumi sanggup menggelar seorang Rasul sebagai sedang meracau?layakkah Baginda mendapat gelaran terbabit sedangkan Baginda se0rang manusia yg sempurna dan se0rang Rasul akhir zaman serta HABIBALLAH!!!!..

fikirkanlah perkara ini..dan tentukan yg mana benar yg mana salah..jangan berhenti dari mengkaji kerana ia akan menemukan kita dengan kebenaran..=D

p/s=guru hadis sy semasa sy menggali ilmu di sebuah pasentran ind0nesia pernah berkata."kita tidak mengajar sejarah islam disini kerana

sejarah islam silam byk dinodai darah,penipuan dan pengkhianatan"..

sumber rujukan:

-Tarikh ibnu Athir jil.2 hal 320


-serta sebuah buku oleh DR ahmad tijani bab tragedi hari khamis terjemahan oleh Kumpulan pengajian islam Universiti islam antarabangsa.

NB Wrote- Kalau Rasulullah saww tidak menunjukkan sesiapa selepas kewafatan baginda, kenapa khalifah Islam sunni yang pertama menunjukkan Khalifah yang kedua sebagai pengganti beliau? Sunnah yang mana yg diikuti oleh beliau? Dan kata-kata khalifah yang kedua "cukop kita berpegang pada al-Quran." Beliau tak sebut pon al quran dan sunnah... fikir2kan wahai muslimin dan muslimat yg mengikuti para khalifah yang terawal ini. Ana tegaskan , ISLAM ADALAH AGAMA ALLAH!! ALLAHLAH YANG BERHAK MENENTUKAN SIAPA YG AKAN MENJADI PEMIMPIN KITA SELEPAS KEWAFATAN NABI SAWW.!! Ini bukan perkara main2, ini perkara antara hidup dan matinya para hambaNya. DIAlah yg memilih Adam as sehinggalah tibanya Sang Imam yg ditunggu Al Mehdi afs. Salawat ke atas Muhammad dan Keluarga Muhammad yang suci!!


ambilan dari
http://silentillusionist.wordpress.com/

No comments:

Powered By Blogger