Sudut Kreatif

Wednesday, July 27, 2011

MANAGEMENT

Assalammu'alaikum pembuka bicara. Yang memberi salam dapat pahala sunat dan yang menyambut salam mendapat pahala wajib. Harap2 fahamlah noh.. hehe. Dua tiga harini aku agak bisi menjalankan aktiviti bekerja dengan skop tugasan baru. Yakni operation & planning. Position ni dalam kategori Management ataupon dalam bahasa melayunya pihak pengurusan. Alhamdulillah, banyak benda rupanya yang aku dapat kaji tentang kehidupan aku sekarang ni. Belajar menguruskan kerja2 yang diberi dan sekaligus menguruskan kehidupan aku. Semuani ada kena mengena rupanya.

Member baru aku merangkap cikgu aku dalam bidang manage memanage ni yakni MR KYLE ANTIONI, <-- ni nama penanya, nama yang betul terpaksa dirahasiakan atas sebab2 tertentu banyak membantu aku setiap hari. Sikap dia yang bersabar dan 'slow' buat aku rasa aku ni lagi teruk perangai dan sikap aku. Walaupon beliau masih muda, dan baru habis belajar, dalam pengkajian aku beberapa harini, dia sebenarnya banyak menjalani kehidupan ini dengan belajar dari pengalaman orang lain dan hasil kesabaran ibu beliau dengan tekun menghantar beliau belajar, hingga peringkat universiti memang tak sesia. Banyak benda yang aku berkomunikasi dengan dia pasal kehidupan dan sebagainya. Thank you kawan, harap kau mendapat tempat yang istimewa di sisi-Nya dengan apa yang telah engkau praktikkan di dalam kehidupanmu.

Kembali pasal tas baru aku tadi, setiap hari aku kena berlatih untuk manage time aku. Time pukui ni ke pukui ni aku kena buat apa. Rehat pukui berapa. keluar ofis hisap rokok pon ada time. Memang layan. Dan aku cuba buat yang terbaik untuk diri aku sendiri. Sikap kawan2 aku yang dulu 'ngam' mula dah nampak reaksi. Mereka tak berapa suka @  atau apa ya, aku pon tak tau nak sebut apa dan aku takmau mengumpat pasal kawan2 aku kat sini. Karena aku akan berlatih buat semua benda ni secara ikhlas dan jujur. Karena aku terbaca dari status seorang kawan kat FB, dia kata, kalau di dunia ini semua manusia itu JUJUR, sudah pasti dunia ni aman. Dan kenapa aku tak boleh applykan dalam kehidupan aku sesuatu yang Tuhan bukan secara sia-sia menampakkan aku ayat tersebut? Bab ni aku memang tengah kaji, karena setiap sesuatu tu bukanlah kebetulan, dalilnya Allah berfirman,

"Tidak aku jadikan segala sesuatu itu sia-sia"

Ini bermakna pasti ada sebab dan musabab-Nya. InsyaAllah, sekarang time aku menulis. Jam di dinding opiz menunjukkan pukul 9.45 malam. Ops! aku janji ngan bini nak balik makan kat umah kui 9.30! ok, chow! jalan dulu... salam!