Sudut Kreatif

Thursday, February 12, 2009

Sila baca dari bawah- Bual2 sebelom zuhor di jakim



aryna: benar juga kata tuan Berel, si sesumpah ni ada maslah jiwa rupanya.. kasihan
12 Feb 09, 12:55almukminun: http://almukminun.blogspot.com/2009/02/seminar-sorotan-akidah-muslim-dan-isu.html
12 Feb 09, 12:55bEReL: bye aryna... =)
12 Feb 09, 12:54bEReL: salamz utk semua.. maaf jika terkasar bahasa,
12 Feb 09, 12:52bEReL: mmm.. ada lagi yg nak d luahkan pembela cacing? cepat ana nak kuar ni.. ana sudi mdengar masalah jiwa anda.
12 Feb 09, 12:49bEReL: mmm.. fakta yerk.. bagus2 kajilah..
12 Feb 09, 12:48bEReL: alhmdulillah.. majusi adalah agama yg kedua tertua d dunia selepas Islam kita pembela cacing.. anta islam ker pembela cacing? oh..hamba Allah juga cacing kan.. ish ish maaf
12 Feb 09, 12:47pembela cacing: syiah=hindu=yahudi=iblis=dajjal mata 1
12 Feb 09, 12:46bEReL: aik.. bahser menunjukkan keluarga kita.. pembela cacing.. sian koloni2 cacing yg baik.. tapis sikit yerkk.. ish
12 Feb 09, 12:46pembela cacing: elok lah tu hindu join sekali dgn syiah..gandingan mantap.
12 Feb 09, 12:45pembela cacing: bodoh ok lagi jgn jd sundal
12 Feb 09, 12:44bEReL: mmm.. kat gombak Allah tak boleh sampai pembela cacing?
12 Feb 09, 12:44bEReL: owhh.. tao yerk.. pembela cacing.. bagus2 moga anta d bangkitkan bersama imam zaman anta pabila d mahsyar nanti..InsyaAllah..
12 Feb 09, 12:44pembela cacing: sbb tu syiah malaysia pilih lokasi gombak..sbb dekat dgn batu cave.
12 Feb 09, 12:44aryna: saya nak ingatkn en.sesumpah... jgn tunjukkn kebodohan diri sendiri...
12 Feb 09, 12:43Abi Qalam: BarakaLlah fi Kum ya ikhwaan



pembela cacing: syiah lebih kurang hindu lah..virtual same je..pukul diri sendiri..mmg bodoh gila ahhh.
12 Feb 09, 12:43Abi Qalam: Ana ada hal syukran. wassalam
12 Feb 09, 12:43bEReL: yerp ana teruskan pengkajian selagi nafaz maseh d pinjamkan.. sehinggalah bertemu cahaya yg sebenar..InsyaAllah
12 Feb 09, 12:42pembela cacing: lambat lg ke imam mahdi (imam syiah) nak keluar bawak quran asli keluar ?
12 Feb 09, 12:42bEReL: yer pembela cacing, cacing pon ada imam dia..kan.. ketua cacing.. haa
12 Feb 09, 12:42Abi Qalam: InsyaAllah.. semoga enta mengikut pendapat yg paling sah dan terang.. insyaAllah..
12 Feb 09, 12:41Abi Qalam: Boleh juga pi sini http://ahlulbait.blogdrive.com/
12 Feb 09, 12:41bEReL: InsyaAllah, suatu hari bole bertemu dan duduk borak2 sambil minum2 kat kedai kopi ya abi qalam..
12 Feb 09, 12:41pembela cacing: imam 12 je bukan 20 ke?
12 Feb 09, 12:40bEReL: dan isu2 semasa..yg terkini.. InsyaAllah maju Islam kita..
12 Feb 09, 12:40Abi Qalam: Jika enta perlukan kontek ahl bayt yg boleh bimbing enta secara terus, bagitau ana, bahkan pusat pengajiannya hanya dkt zoo negara..
12 Feb 09, 12:40bEReL: mmm.. berijtihad pada imam yg maseh hidop..untuk perkembangan Islam d dalam masyarakat..
12 Feb 09, 12:39bEReL: mmm.. terima kaseh ya abi qalam kerna mengingati ana..
12 Feb 09, 12:39Abi Qalam: Enta juga bertaklid kpd ijtihad.. baru ana faham..
12 Feb 09, 12:38Abi Qalam: Ya Ana yang gesa kerana cinta dan kasih pada enta, agar tidak lagi menyongsang dr jalan ahl bayt yg enta kasihi.. Syukran
12 Feb 09, 12:38bEReL: kami bertaqlik pada ayatullah imam ali khamenei, rahbar dan pemimpin tertinggi Iran.. InsyaAllah.. nanti ana tanyakan..
12 Feb 09, 12:37bEReL: ana tak gesa pon antum mengikuti syiah kan..hehe
12 Feb 09, 12:37Abi Qalam: Sila dapat pencerahan ustaz enta, jika perlu ana akan bagi kontek Al Habib atau Al Sayyid untuk pencerahan enta. Guru enta ahl bayt kah?
12 Feb 09, 12:36bEReL: kepadanya dan membelanya.” QS3:81
12 Feb 09, 12:36Abi Qalam: Syukran, ana gesa enta untuk kembali ke jalan ahl bayt sebenar2nya.. InsyaAllah
12 Feb 09, 12:35bEReL: “Aku telah berikan kepada kalian al-kitab dan al-hikmah, maka ketika Rasul itu (Muhammad saw) datang kepada kalian, yang membenarkan apa yang ada pada kalian, kalian benar-benar harus beriman
12 Feb 09, 12:34Abi Qalam: Sebab tu minta enta untuk kembali mengkaji mazhab ahl bayt ni! Jika syiah benar, maka tentulah majority Ahl Bayt ikut.. !
12 Feb 09, 12:34bEReL: mmm.. bab ni ana perlukan pencerahan lagi abi qalam.. maaf ya..kalau anta nak tao akhidah ana ttg Nabi saww ana ada copy satu ayat.
12 Feb 09, 12:33Abi Qalam: Ini pendapat guru ana As Sayyid sendiri..
12 Feb 09, 12:32Abi Qalam: Yg ana dengar Ya Hussain shj.. ikut pendapat guru ana syiah hanya agungkan anak Ratu Persia shj yg kahwin dgn S Hussain, sbb tu tolak S Hassan
12 Feb 09, 12:31Abi Qalam: Tetapi menolak jumhur ahl bayt, bahkan tak pula dgr kasih sayang pada S Hassan yang mulia
12 Feb 09, 12:30Abi Qalam: Tak ke heran majority Ahl bayt jugak dlm ahl sunnah? sedang kamu dakwa mengikut ahl bayt?
12 Feb 09, 12:30bEReL: hakikat saja yerk..
12 Feb 09, 12:30Abi Qalam: Itu yg paling utama, aqidah.. dan berpandu kebenaran berdasarkan jalan majority ahl bayt.. apa salah?
12 Feb 09, 12:29bEReL: pertanyaan anta utk pencerahan atau untuk menduga akhidah ana?
12 Feb 09, 12:29Abi Qalam: Masalah enta, dtg sini tapi tak nak menerima hakikat, soalan ana tak nak jawab, jadi satu hala saja.. tak guna lah..
12 Feb 09, 12:28aryna: krn huraian tafsir dr kitab masing2 akan membedakan pemahaman dr ayat2 ALLAH itu..
12 Feb 09, 12:28bEReL: kalau anta anggap ini buang masa takpa..ana bagi pendapat ana saja.. kalau antum nak baca, baca..kalau takmau baca pon takpa.. mmm
12 Feb 09, 12:28Abi Qalam: Sipa yg lebih utama? Imam 12 ke RasuluLlah?
12 Feb 09, 12:27Abi Qalam: Berel, jika gitu, Nabi yg maksum lupa apa pula hujah enta yg menafikan lupa itu pd imam yg 12?
12 Feb 09, 12:27aryna: Tuan Berel, apa yg tuan Abi Qalam maksudkn, bhw selagi guna Al-Quran sbg hujah, takkan sampai maklumat dberi krn kita semua bpandu Al-Quran.. maka, gunalah kitab ajaran syiah snd utk bhujah..
12 Feb 09, 12:27bEReL: siapa yg ingat?
12 Feb 09, 12:26Abi Qalam: Jika enta tak mahu berbincang utk cari kebenaran, maka ana buang masa shj.. syukran
12 Feb 09, 12:26bEReL: sedangkan dalam bukhari muslim antum mengatakan yg Nabi ALLAH itu pon boleh terlupa.. inikan 'org2'.
12 Feb 09, 12:26Abi Qalam: Apa yg enta lihat enta hanya dtg mendakwa2 tanpa bukti, kemudian mendiamkan diri bila soalan ditanya..
12 Feb 09, 12:26bEReL: anta terangkan sikit?
12 Feb 09, 12:25bEReL: siapa yg ingat tu?
12 Feb 09, 12:25bEReL: maseh memerlukan 'org2' untuk membuat keputusan ttg pimpinan Rasul saww selepas baginda wafat?
12 Feb 09, 12:25Abi Qalam: Dalam ayat quran ada tak suruh tanya pada yang ingat?
12 Feb 09, 12:24bEReL: "Tiadalah Kami alpakan sesuatu pun dalam Al-Kitab" (QS. 6:38),
12 Feb 09, 12:24bEReL: sedangkan agama Allah ini begitu sempurna..dan perlukah ijtihad?
12 Feb 09, 12:24Abi Qalam: Syeikh berel, ayat tu wahabi pun boleh guna untuk enta, adan ana pun boleh guna untuk enta..
12 Feb 09, 12:23Abi Qalam: Para keturunan S Hassan dan Majority dr S hussayn, ana tgk jadi pemuka Ulama' ahl sunnah dgn hebat dan dipandang tinggi, beratus-ratus jumlahnya.. bukan 12 shj..
12 Feb 09, 12:23bEReL: "... Katakanlah, 'Apakah Allah telah memberikan izin kepadamu (tentang ini) atau kamu mengada-adakannya saja terhadap Allah?'" (QS. 10:59)
12 Feb 09, 12:22bEReL: apakah Allah membenarkan ini pendapat2 tentang agamaNya?
12 Feb 09, 12:22Abi Qalam: Jadi, caman ana nak percaya dakwaan enta ni syeikh?
12 Feb 09, 12:22Abi Qalam: Jika demikian, para AHl Bayt sekarang patut ajar yg tu shj, tapi sebaliknya berlaku.. mereka mengiktiraf semua imam2 yg ada..
12 Feb 09, 12:21bEReL: ayat 33.
12 Feb 09, 12:21Abi Qalam: Ana pun bergurukan ahl bayt.. tapi tak pula macam ni Bahkan mereka menganjurkan ambil islam itu dr seluruh imam2 yg tsiqah
12 Feb 09, 12:21bEReL: tak juga.. ana mengambil tafsir2 ini dari semua para imam ahlul bayt as berdasarkan hadis2 dari mereka. Mereka kami anggap suci dari sebarang dosa dan kesilapan dgn penunjukan ayat mutasyabih surah 33
12 Feb 09, 12:21pembela cacing: berel kena fokus kate abi qalam(syiah jugak dia ni)
12 Feb 09, 12:20Abi Qalam: Soalan ana pun dah berhari2 tak jawab.. enta takut ke nak jawab?
12 Feb 09, 12:20pembela cacing: nanti dah letih kita hidangkan bubur asyura..ya husain ya husain.
12 Feb 09, 12:19Abi Qalam: Cuba kita fokus kpd perbincangan yg jelas, jgn bincang umum macam ni.. barulah nampak.. ini ana tgk enta berhujah tak fokus
12 Feb 09, 12:19bEReL: seperti ulul amri yg anta sebutkan nama2 tadi?
12 Feb 09, 12:18Abi Qalam: Jadi maknanya, enta mentafsirkan Ayat Quran menurut kehendak dan nafsu shj.. jauh dr panduan para Ulama' yg tsiqah, termasuk dr ahl bayt
12 Feb 09, 12:18bEReL: betul, tetapi d mana kesucian ayat tersebut yg Allah bariskan bersama perkataan Allah,Rasul, apakah Rasul pernah melalui zaman jahiliyyah?
12 Feb 09, 12:18pembela cacing: abi qalam wakil kpd syiah (kununnya aswj) vs bERel (syiah pure)...bergaduh nak masuk syurga ke?
12 Feb 09, 12:18aryna: tuan Berel ada kitab khusus utk hujahkan selain nas umum spt kata tuan Abi Qalam? boleh kita rujuk
12 Feb 09, 12:17Abi Qalam: Sapa tolak hujah Allah, tetapi enta dtgkan hujah Nas, dgn khususkan sesuatu pdhal ayat itu umum, tafsiran enta shj yg khusus..
12 Feb 09, 12:17aryna: en. sesumpah, apa bukti ust.Zamihan syiah? atau hanya percaya ckp dr asri n geng saja?
12 Feb 09, 12:17pembela cacing: awj pro zamihan (syiah) vs berel (syiah) molek sungguh
12 Feb 09, 12:16Abi Qalam: Apa yg terdekat dgn Rasul adalah keluarga baginda termasuk S Abu Bakr, S umar dan S Ali serta S Uthman, semuanya ada hubungan keluarga..
12 Feb 09, 12:16bEReL: kenapa nk tafsirkan ulul amri tu kepimpinan yg macam2 kita saja.. manusia biasa.. dan bukan hujjah2 Allah..?
12 Feb 09, 12:15pembela cacing: awj pro zamihan (syiah) vs berel (syiah) molek sungguh.
12 Feb 09, 12:15aryna: en.sesumpah, apa masalah pro zamihan? berdosakah?
12 Feb 09, 12:15Abi Qalam: Pun begitu, enta menetapkan Imam 12 itu hanya spesifik dr keturunan S Hussayn, bukan S Hassan? Kenapa ada dalil sokong?
12 Feb 09, 12:15bEReL: itulah..tengok ayat tersebut dan ambillah dari apa yg terdekat dgn Allah dan rasulNya.. boleh?
12 Feb 09, 12:15Abi Qalam: Dan ada tak dalil yg menolak ambilan islam itu drpd golongan yg lain?
12 Feb 09, 12:14pembela cacing: aswj mmg tiada bertaqiyyah tapi boleh kepada aswj pro zamihan.
12 Feb 09, 12:14Abi Qalam: Jadi enta kena fokus kpd persoalan perbincangan.. ada tak dalil yg hadkan ambil islam itu hanya drpd keturunan S Ali, dan Imam 12 khususnya?
12 Feb 09, 12:13bEReL: Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung. (QS. 16:116)
12 Feb 09, 12:13Abi Qalam: Cth; boleh guna ayat taat pd Allah, Rasul dan Ulul Amri utk halalkan kemungkaran pemerintahan zalim.. katakan
12 Feb 09, 12:13pembela cacing: abi qalam no 1 aryna no 2
12 Feb 09, 12:13pembela cacing: maksudnya mereka berdua ni bukan manusia tapi nombor.
12 Feb 09, 12:12bEReL: "Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta "ini halal dan ini haram", untuk mengadakan ke-bohongan terhadap Allah.
12 Feb 09, 12:12pembela cacing: abi qalam & aryna org suruhan zamihan yg ninamekan sbg nombor
12 Feb 09, 12:12aryna: pembela cacing: 2 2 handal bertaqiyyah<- sila buktikan ASWJ bertaqiyyah... sila.. 12 Feb 09, 12:12Abi Qalam: Kaedah enta tidak bersandar hujah yg kukuh, hanya hujah dan dalil umum. Lantas, analogi yg sama boleh dikenakan kpd orang lain..
12 Feb 09, 12:12aryna: tadi pagi dia ni jd lori, sekarang pembela cacing pulak ke... en sesumpah?
12 Feb 09, 12:11pembela cacing: 2 2 handal bertaqiyyah
12 Feb 09, 12:11aryna: saya nampak itu tuan Abi Qalam.. terimakasih ingatkan saya.. syukran
12 Feb 09, 12:11bEReL: salamz abi qalam.. apakah Islam ini bukan agama yg umum? apakah kena ambil sebahagian..dan tinggalkan sebahagian?
12 Feb 09, 12:11Abi Qalam: Soalan ana enta dah berkali2 belum jawab
12 Feb 09, 12:10pembela cacing: syiah & aswj pro zamihan tiada beza nya......same je
12 Feb 09, 12:10Abi Qalam: Cuba kaji dulu persoalan satu persatu, jgn mengelak dr menjawab.. kami pun tak tolak hadith tu..
12 Feb 09, 12:10pembela cacing: ape hukum bela lintah dlm aswj pro zamihan?
12 Feb 09, 12:09Abi Qalam: Tn Berel, dah ana kata berkali-kali, jgn khususkan sesuatu yg umum..
12 Feb 09, 12:08Abi Qalam: syukran
12 Feb 09, 12:08bEReL: 'ana madinatul 'ilmu wa 'ali babuha..'
12 Feb 09, 12:08bEReL: dan memahami sesuatu d dalam Kalamullah itu juga bukan ahliNya yg Dia utuskan? iaitu AlQuran yg berbicara, kitab mubin, dan pintu ilmu Rasulullah tersebut?
12 Feb 09, 12:07aryna: apa yg saya tahu, sblum memilih siapa kita nak berguru, kena istikharah.. dan kenali dulu pengajian beliau..
12 Feb 09, 12:07bEReL: kenapa Nabi yg allah pilih untuk membimbing umat manusia, apakah kita umat Muhammad saww ariff' 'sangatkah untuk kita mengenal ayat2 Allah
12 Feb 09, 12:06aryna: tn Berel, tlg jelaskn ttg ketetapan ALLAH itu dlm memilih/menerima mursyid kita.. saya kurang faham maksud tuan Berel..
12 Feb 09, 12:06Abi Qalam: Soalan kenapa majority ahl bayt ni dalam ahl sunnah? Dan knp pinggirkan keturunan S Hassan?
« prev
· 1 – 100 ·

Abi Qalam: Ada tuan berel tanya ke ustaz enta soalan ana hari tu?
12 Feb 09, 12:05Abi Qalam: Salam,.. ada tn berel hr ni..
12 Feb 09, 12:04bEReL: kita yg cptakah Islam ini?
12 Feb 09, 12:04bEReL: ini Islamkan.. yang utama d dalam kehidupan.. apakah kita boleh mesyuarat2 nak tetapkan sesiapa yg nak jadi ketua. Ini agama kitakah?
12 Feb 09, 12:02aryna: bagaimana nak kenal dia tu ASWJ? andaikan kita tiada siapa2 utk ditanya.. siapa patut kita minta pandangan/cdgn
12 Feb 09, 12:02bEReL: yang mana yg Allah tetapkan?
12 Feb 09, 12:02bEReL: bermesyuarah ttg agama Allah..
12 Feb 09, 12:02bEReL: ini persoalan ushul aryna. Agama Allah dan Dia bijak menentukan siapa yg akan membimbing para hambanya.. dari mana para 'guru' kita ambil Islam itu.. dari pimpinan Agama Dia atau pimpinan yg
12 Feb 09, 12:00sirPunk: carik ler yg ASWJ
12 Feb 09, 11:58aryna: kita ada ulamak ASWJ (yg dsebut sbg glgn tradisional), ulamak wahabi (salaf) & syiah.. masing2 mngaku mursyid.. & diiktiraf, jd, bagaimana?
12 Feb 09, 11:58bEReL: "Tiadalah Kami alpakan sesuatu pun dalam Al-Kitab" (QS. 6:38),
12 Feb 09, 11:55bEReL: "... Katakanlah, 'Apakah Allah telah memberikan izin kepadamu (tentang ini) atau kamu mengada-adakannya saja terhadap Allah?'" (QS. 10:59)
12 Feb 09, 11:54bEReL: bagaimana dgn ayat ini?
12 Feb 09, 11:54sirPunk: mcm kita belajar ler....dpt sijil...tu pengiktirafan ler tu hehehe
12 Feb 09, 11:53bEReL: mmm.. itulah persoalan pokoknya.. apakah Allah membenarkan atau Allah SWT melarang dan kita melanggar larangan tersebut?

Membela Wanita



Bidadari itu: "Perempuan Shaleh"


"Benarkah hadis yang mengatakan bahwa kebanyakan penghuni neraka itu perempuan? tanya seorang murid kepada Imam Ja'far. Fakih besar abad kedua hijrah itu tersenyum. "Tidakkah anda membaca ayat Al-Qur'an. Sesungguhnya Kami menciptakan mereka sebenar-benarnya; Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta dan berusia sebaya (QS 56:36-37). Ayat ini berkenaan dengan para bidadari, yang Allah ciptakan dari perempuan yang saleh. Di surga lebih banyak bidadari daripada laki-laki mukmin." Secara tidak langsung, Imam Ja'far menunjukkan bahwa hadis itu tidak benar, bahwa kebanyakan penghuni surga justru perempuan.

Hadis yang 'mendiskreditkan' perempuan ternyata sudah masyhur sejak abad kedua hijrah. Tetapi sejak itu juga sudah ada ahli agama yang menolaknya. Dari Imam Ja'far inilah berkembang mazhab Ja'fari, yang menetapkan bahwa akikah harus sama baik buat laki-laki maupun perempuan. Pada mazhab-mazhab yang lain, untuk anak laki-laki disembelih dua ekor domba, untuk anak perempuan seekor saja.

Mengingat sejarahnya, mazhab Ja'fari lebih tua, karena itu lebih dekat dengan masa Nabi daripada mazhab lainnya. Boleh jadi, hadis-hadis yang memojokkan perempuan itu baru muncul kemudian: sebagai produk budaya yang sangat maskulin?Karena banyak ayat turun membela perempuan, pada zaman Nabi para sahabat memperlakukan istri mereka dengan sangat sopan. Mereka takut, kata Abdullah, wahyu turun mengecam mereka. Barulah setelah Nabi meninggal, mereka mulai bebas berbicara dengan istri mereka (Bukhari).

Umar, ayah Abdullah, menceritakan bagaimana perempuan sangat bebas berbicara kepada suaminya pada zaman Nabi.Ketika Umar membentak karena istrinya membantahnya dengan perkataan yang keras istrinya berkata: Kenapa kamu terkejut karena aku membantahmu? Istri-istri Nabi pun sering membantah Nabi dan sebagian malah membiarkan Nabi marah sejak siang sampai malam Ucapan itu mengejutkan Umar: Celakalah orang yang berbuat seperti itu. Ia segera menemui Hafsah, salah seorang istri Nabi: Betulkah sebagian di antara kalian membuat Nabi marah sampai malam hari? Betul, jawab Hafsah (Bukhari).Menurut riwayat lain, sejak itu Umar diam setiap kali istrinya memarahinya. Aku membiarkannya, kata Umar, karena istriku memasak, mencuci, mengurus anak-anak, padahal semua itu bukan kewajiban dia.

Anehnya, sekarang, di dunia Islam, pekerjaan itu dianggap kewajiban istri.

Ketika umat Islam memasuki masyarakat industri, berlipat gandalah pekerjaan mereka. Berlipat juga beban dan derita mereka.Untuk menghibur mereka para mubalig (juga mubalighat) bercerita tentang pahala buat wanita saleh yang mengabdi (atau menderita) untuk suaminya: Sekiranya manusia boleh sujud kepada manusia lain, aku akan memerintahkan istri untuk sujud kepada suaminya (hadis 1).Bila seorang perempuan menyakiti suaminya, Allah tidak akan menerima salatnya dan semua kebaikan amalnya sampai dia membuat suaminya senang (hadis 2).Siapa yang sabar menanggung penderitaan karena perbuatan suaminya yang jelek, ia diberi pahala seperti pahala Asiyah binti Mazahim (hadis 3).

Setelah hadis-hadis ini, para khatib pun menambahkan cerita-cerita dramatis. Konon, Fathimah mendengar Rasul menyebut seorang perempuan yang pertama kali masuk surga. Ia ingin tahu apa yang membuatnya semulia itu. Ternyata, ia sangat menaati suaminya begitu rupa, sehingga ia sediakan cambuk setiap kali ia berkhidmat kepada suaminya. Ia tawarkan tubuhnya untuk dicambuk kapan saja suaminya mengira service-nya kurang baik.

Cerita ini memang dibuat-buat saja. Tidak jelas asal-usulnya.Tetapi hadis-hadis itu memang termaktub dalam kitab-kitab hadis. Hadis 1: diriwayatkan dalam Sunan Abu Dawud. Tetapi Bukhari (yang lebih tinggi kedudukannya dari Abu Dawud) dan Ahmad meriwayatkan hadis sebagai berikut: Ketika Aisyah ditanya apa yang dilakukan Rasulullah di rumahnya, ia berkata: "Nabi melayani keperluan istrinya menyapu rumah, menjahit baju, memperbaiki sandal, dan memerah susu." Anehnya, hadis ini jarang disebut oleh para mubalig. Karena bertentangan dengan 'kepentingan laki-laki'?

Hadis-hadis lainnya ternyata dipotong pada bagian yang merugikan laki-laki. Setelah hadis 2, Nabi berkata,"Begitu pula laki-laki menanggung dosa yang sama seperti itu bila ia menyakiti dan berbuat zalim kepada istrinya." Dan sebelum hadis 3, Nabi berkata, "Barang siapa yang bersabar (menanggung penderitaan) karena perbuatan istrinya yang buruk, Allah akan Memberikan untuk setiap kesabaran yang dilakukannya pahala seperti yang diberikan kepada Nabi Ayyub."Tetapi, begitulah, kelengkapan hadis ini jarang keluar dari khotbah Mubalig (yang umumnya laki-laki ).Maka sepeninggal Nabi, perempuan disuruh berkhidmat kepada laki-laki, sedangkan laki-laki tidak diajari berkhidmat kepada perempuan. Fikih yang semuanya dirumuskan laki-laki menempatkan perempuan pada posisi kedua.


Beberapa gerakan Islam yang dipimpin laki-laki menampilkan ajaran Islam yang 'memanjakan' laki-laki. Ketika sebagian perempuan muslimat menghujat fikih yang mapan, banyak laki-laki saleh itu berang. Mereka dituduh agen feminisme Barat, budak kaum kuffar. Mereka dianggap merusak sunnah Nabi. Nabi saw berkata, "Samakanlah ketika kamu memberi anak-anakmu. Bila ada kelebihan, berikan kelebihan itu kepada anak perempuan." Ketika ada sahabat yang mengeluh karena semua anaknya perempuan, Nabi berkata,"Jika ada yang mempunyai anak perempuan saja, kemudian ia memeliharanya dengan sebaik-baiknya, anak perempuan itu akan menjadi pengahalang baginya dari api neraka (Muslim).

Pendeknya, dahulukan perempuan, kata Nabi dahulu.

Pokoknya utamakan laki-laki, teriak kita sekarang.[]

Nasi goreng ayam kunyit


Harini aku masok ofis pukui 3 petang. banyak kerja-kerja aku yang telah terbengkalai oleh kerana kelalaian aku sendiri. Mula-mula aku masuk bilik sya account manager kami. Borak-borak ngan dia pastu ambil surat CIMB untuk bukak akaun kerna bulan ni semua staff kena selaraskan account. Baru nak upgrade account. ish ish.. slo betoi..huhu

Sambil melintasi bilik boss aku tengok pintu tutop. Fuhh dua2 boss sebok harini. Aku jew tak sebok. sapa boss? aku ker diorang? haha..

Balik ke meja aku, aku mula bukak balik fail-fail lama aku. cari customer-customer yang lama yang tak aku follow up. Buat call customer-customer yang dah lama dok tunggu aku koll. Lina controller kat depan aku jadi heran. Aku rajin semacam harini. hehe

tup! pintu terbukak. Muka abgnua terjengui kat depan pintu. Aku buat dek.. buat2 tak nampak dia. Dia bagi salamz. Tanpa tengok dia aku jawab salamz. Dan teruskan kerja mengisi list close sale bulan lepas dan bulan ni.. aku buat dekk jew kat dia. haha

15 minute berlalu.. aku buat kol lagi. Kali ni kol customer-customer yang aku boleh jumpa. Alhamdulillah.. sok ada 3 oppointment. Pagi pukul 10 satu kt sek. 11 shah alam jumpa puan manja, kui 3 petang aku nak pergi JM bariani jumpa che lat. Nak follow up quotation yang aku dah hantar and kui 5.30 ada satu lagi oppointment kat sri kembangan.

Jam menunjukkan pukui 4.30 petang. Aku bangun dan ajak abgnua p minum. Dia kata p dulu. satgi dia mai. Aku kuar opiz menuju ke kedai kakak mercedes. sempat aku capai metro dan kosmo kat atas meja meeting. Aku cari pot n oder teh o. Baca peper. member yang jaga kedai tu datang tumpang bacer paper. Abgnua sampai senyeh2..huhu

Azan asar berkumandang kat mesjid depan kedai tempat kami minum. Abgnua mintak izin p solat dulu. Aku cakap p dulu.. jap agi aku sampai..

1/2 jam berlalu.. aku nampak abgnua dah usai solat asar. Dia mai kat aku ngan member kedai tu balik. Sambung borak pasai kerja. Dia ajak aku p kedai buku. Jom... aku cargas ambik keter jalan..

Lebih kurang 1 jam kami habiskan masa p 3 kedai buku berhampiran, sempat beli buku doa akhir zaman. Aku balik opiz n hantar keter p cuci d kawasan perkarangan mesjid. Aku tukar kasut n p solat. Abgnua balik opiz ambik kereta. lebih kurang 20 minute aku kat mesjid abgnua sampai. Aku ajak dia p minum ag kat kedai tadi. Kami order nasik goreng ayam kunyit. Kering pulak nasik goreng dia. Abgnua order sup ekor..fuhhh sedap.

jam menunjukkan kui 7 petang. Aku ajak dia balik. Dan kami pon bersurai. Sok pagi aku kena kuar kui 9 pagi. Terus ke sek 11. InsyaAllah aku kena start disipinkan time aku. Kena tanamkan keazaman aku yang datang tiba2 semalam. nak start bisness sendiri. Tunggu, aku usaha.