Sudut Kreatif

Monday, August 4, 2008

Mencari Kedamaian Hati

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.. Salawat serta salamz buat Rasul Junjungan serta keluarganya..

Alhamdulillah... tercapai jugark hasrat serta keinginan untuk suatu luahan rasa d arena tanpa suara ini.. kerna apa yg d singkapkan dan d coretkan adalah dari hati dan erosi yg kadang2 d dalam situasi yg berpelbagaian....

kadang2 aku suka melihat sesuatu yg berbicara tanpa mengerti apa yg d bicarakan dan kadang2 manusia berbicara dengan isyarat2 yg telah d perlengkapkan oleh org2 yg terdahulu... apakah bahasa2 serta luahan yg sememangnya dari keputusan hati ini... d ciptakan idea2nya dari sang akal?

ish susah jugark yer nark menuliz nih... nark tuliz apa yerk.... mmm... orang kata kalau banyak membaca membuatkan otark kita berkembang.. betul ker? aku pon baca la macam2 buku.. sampai pening kepala org2 d sekeliling aku nark melayan karenah aku hari2.. ada yg "cemuih" tunggu aku kalau aku masurk kedai buku... dan pantang... kalau akuh pi kedai buku koman2 RM 2 rat "centang".. membazirkah aku?

Hidup adalah sebuah perjalanan dan akhirat adalah sebuah rumah... dan ambillah apa2 yg bermunafaat d jalan2 tersebut untuk sebuah rumah, mmm ungkapan yg sangat menyentark naluriku.. ini kata2 yg terdapart d dalam my favourite book.. iaitu Nahjul Balaghah iaitu ucapan2 serta surat2 Imam ali bin abi tholib semasa menjadi khalifah yg keempat d zaman pemerintahan khulafak ar rasyidin... suatu zaman yg agak menyedihkan dan bermula... dari sinilah perang2 saudara berlaku antara umat2 Nabi yg suatu ketika dulu d sinari cahaya Nur Muhammad... aku nak tahu banyak lagi tentang asal muasal nya.. Islam ni!

Dan pada umur aku yg d zaman pertengahan nih.. ada idea2 yg bernaz dari member2 aku... yg mengatakan aku perlu membina suatu karier aku untuk masa depan kuarga... ish.. aku raser macam sambilan jew.. kejew sekarang nie.. taktau pasaipa... yang aku rasa lagi penting adalah.. menyelami jiwa aku bukann luaran aku.. kerna semua ketentuan aku pikir adalah d tangan sang Ilahi... betul kew? tapi kebaikan jew tau.. dari Allah... yg burok2 dan yg jahat2 semuanya datang dari akal2nya manusia itu sendiri... fuh nih bab Tauhid nih.. mengenal Allah ..bab pokok!

Uish! besh jugark yerk.. tulih2 nih yerk... raser bebaz lah... patutla.. sahabat yg tark kenal akuh ni iaitu Si Faisal tehrani tew ske tulis2.. aku raser ader suatu kepuasan.. walaupon bahser akuh berterabur.... hehe.. layan jewla... aku pon rasa ini adalah suatu jalan untuk memberitahu diri aku..dan untuk renungan serta kebebasan unturk bermain2 antara akal dan hati aku sendiri... tapi kalau sesaper yg bacer nih jgn gelak kart akuh yerkk... haha...

panjang tark lagirk ntah ayat2 aku nih... kan apew.. nak kasi penuh page nih... bagi nampark cun sikit... n kalau esok akuh baca balirk kalau tark syok.. aku simpan la kart draft.. buat kenangan... hehe...

aku ader lagi satu blog tapi yg tu blog copy n paste nyew... tew pon besh gark.. tapi ingat plan2 yg tew... aku ader misi aku tersendiri.. misi akhirat beb! misi nak berteman dgn rasulullah d syurga... ader selawat dia... kalau korang nark tau banyak2 pasai selawat.. korang p fajar ilmu jalan masjid india cari satu buku nama dia Allah dan Malaikat-Nya pon berselawat ke ataz Nabi... fuhh!! banyark tui rahsia2 nya... korang bayangkan.. Allah dan Malaikart pon berselawat ke ataz nabi... junjungan kita serta keluarganya... inikan kita manusia bila dengar ayat kuran "Innallah hawamala ikatahu yusollu na a`lannabi... Ya ayyuhallazi na aamanu sollu a`lai hi wasallimu tasliima" Allahhummasollia`la Muhammad! wa aali Muhammad! buat derkk jew... akuh nengork tok khatib bacer ayat ni kuat2 siap pakai mic lagirk kart mesjid time jumaat. tapi lepaz abih jew ayat tew d baca org2 kart sebelah depan belakang semua macam takde aper2 raser pon... ish.. diorg berselawat dalam hati kort! jgn burok sangka kart org...hehe tapikan aku ingart2 la... ramai org taktau kort....kenaper boleh taktau? patut2 kena tau... sebab kewajipan menuntut ilmu adalah wajib...(tengork pulark ilmu apa kita blajaq nohh..) hehe main ikorttt jew.... mandi wajib ikot... wudzuk ikot, sembahyang ponnn ikot... semuanya ikort..... yg aku tau haram seseorg Muslim tew buat apapon dalam bab ibadah... taktau apa yg dia buat... mesti tau dalil2. ramai org sembahyang.. ramai org puasa...dan ramai juga org Islam d zaman ini.. tapi.. ramai tark org mukmin? aku dengar Islam dan mukmin tew dua perkara yg berbedza.. dan pecahan dari Org2 Islam itu lagi.. adalah org Munafik.. dan org2 fasik! ish kiter nark jadirk golongan maner ni? mesti nark jadi mukmin kan... yerla tew... so apakah tanda2 kemukminan kita?
Aku ingart aku nark p carik makner semua golongan2 ygakuh cakap tadila.... ish ish! go! go!

Alhmdulillah... aku pon maleh nark tulih dah... lenkali kalau aku ada apa2 dan kalau rajin aku langgar lagi... haha...moga bertemu apa yg kita hajati... dan.. sebenarnya manusia berada d dalam sebuah kegelapan... dan.. apabila nafaz berada d kerongkong inilah.. baru sedikit cahaya yg sbenar akan menjelma.... ingartlah.. ambillah apa2 yg bermunafaat untuk sebuah rumah yg kekal... bye!

Opss! hepi bezday untuk NURIN BISHARAH 31/7/08 Moga menjadi seorg wanita yg mukminat! Salawat!



"Sesungguhnya sabar itu bagus, kecuali berkenaan dengan Anda. Resah itu buruk, kecuali berkenaan dengan Anda. Menderita itu berat kalau berkenaan dengan Anda, sementara semua penderitaan yang lain, sebelum atau sesudah ini, tak seberapa.

Jangan bergaul dengan orang bodoh, karena dia akan membuat perilaku dirinya nampak menyenangkan di mata Anda, sehingga setelah waktu tertentu Anda pun jadi seperti dia."- NAHJUL BALAGHAH