Sudut Kreatif

Friday, February 13, 2009

Basikal 40




Suara mengerikan mengelilingi cuping telinga,

Ihsan diri bagai terhenti sebentar,


Sebentar sahaja,


kerna.. penyelamatku di tepi2 di depan2 di atas2 akan keyakinanku.





Sebok menyanyi, mendalami, menghayati makna2 puitis,


bergoncang keluhan demi kepuasan,


silap langkah kembali menghentakkan kaki ke pedal usang,


agar kesilapan itu menggiring membawa ke maksud.





Senyuman di bibir seakan bermakna dua kalimat,


berbunga menghantar keazaman berbasikal bersama-sama,


panas yang terik tidakkan terasa bila suatu hari,


Turun meninggalkan kenangan dan mencipta impian.





Langit bergelora, awan berliuk menuntun,


pusingan alam menyaksikan basikal itu terus dikayuh,


melalui denai-denai yang indah,


di tengah hari yang terik.





Dunia seakan berjalan mengikuti basikal tersebut,


rantai2 kerikil berdenting berbunyi nyaring,


Tiba di suatu tempat yang teduh..


maka gelap malam akan disirami cahaya dunia dan di sana.

Dialog2 Ujian - SILA BACA DARI BAWAH.




No new messages
13 Feb 09, 12:27bEReL: kalau ingin tao sapa Rasulullah saww d kaca mata allah 'Azza wajalla..syukran.. sori al-ghari.. mereka bertanya..
13 Feb 09, 12:26bEReL: http://pakoz.blogspot.com/2008/08/kekasih-allah.html
13 Feb 09, 12:25bEReL: mereka dari cara bicara mereka, dan Allah mengetahui perbuatan-perbuatan kalian"- SURAH MUHAMMAD:30
13 Feb 09, 12:24bEReL: "Dan kalau Kami menghendaki, niscaya Kami tunjukkan mereka kepadamu sehingga kamu benar-benar dapat mengetahui mereka dengan tanda-tanda (yang ada pada) mereka. Dan kamu akan benar-benar mengenal
13 Feb 09, 12:22aku ni: tq berel lain kita kita sembang lagi ye
13 Feb 09, 12:21aku ni: gua buka doh, lu yg tak bukak
13 Feb 09, 12:21bEReL: sudahlah.. ana nak kuit akuni.. makaseh kerna memecahkan persoalan2..
13 Feb 09, 12:19bEReL: haha bukakkan minda.. jgn sempitkan pemikiran..
13 Feb 09, 12:18aku ni: jgn samakan dgn kite lah, nabi itu dah diaturkan pejlanan hidupnya, para sahabatnya yang mendampinginya
13 Feb 09, 12:18bEReL: yang lebih tao ttg sunnah Nabi saww?
13 Feb 09, 12:18bEReL: yang tao schedule anta siang dan malam?
13 Feb 09, 12:17bEReL: yang tao tarikh perkahwinan anta?
13 Feb 09, 12:17bEReL: haha.. berapa orr kawan2 anta yg betul2 kenal anta?
13 Feb 09, 12:16aku ni: kalau bukan melalui para sahabatnya
13 Feb 09, 12:16aku ni: siapa lu nak kenal nabi secara terus
13 Feb 09, 12:15bEReL: tapi ana nak ucap syukur alhmdulillah pada Dia yg mberikan petunjuk.. dan hidayah dan mengenalkan Rasulullah saww ini terus dari rumahnya kenabian.. bukan dari kawan2 nabi.. inilah beza anta dgn syiah
13 Feb 09, 12:13bEReL: ALHMDULILLAH..
13 Feb 09, 12:12aku ni: siapa darah daging baginda tu
13 Feb 09, 12:11aku ni: penipu, golongan berhawa nafsu tinggi, tunggulah bilalumati nanti, kalu tak tobat, moga tuhan ampun lu la
13 Feb 09, 12:11bEReL: itu terpulanglah.. ana tak suruh pon sapa2 jadi syiah.
[older messages]



« prev
· 1 – 100 ·

13 Feb 09, 12:10bEReL: ana tkmo bagi statement banyak2.. kalau takmo terima ahli kisa' takpa, jgn menentang nohh... mereka ini org2 yg paling dekat dgn rasulullah..darah daging baginda saww..
13 Feb 09, 12:10aku ni: sekarang ni gua dah taubat, dan syiah musuh gua no 1
13 Feb 09, 12:09aku ni: tp tuhan sayang gua, akhirnya gua sedar siape syiah ni
13 Feb 09, 12:09aku ni: 9 thn belajar akidah syiah, gua ingat lu pun tak mcm gua
13 Feb 09, 12:08aku ni: gua dgn syiah ni dah lame bengkek, dulu pun gua syiah mcm lu jgk, siap duduk dkt qom lagi
13 Feb 09, 12:08bEReL: hehe sori kalau ungkapan ana menembusi jntungmu akuni..
13 Feb 09, 12:07aku ni: gua rase lah, lu yang persendakan ayat allah, bukan gua
13 Feb 09, 12:07bEReL: persendakan hukum Allah..ayat Allah..
13 Feb 09, 12:06aku ni: lu jgan perasanlah
13 Feb 09, 12:06aku ni: sape persenda ko berel, kau memang berel lah
13 Feb 09, 12:05bEReL: kenapa? imam shafie ra org kg belah mana? org kg tuan?
13 Feb 09, 12:05aku ni: baru kaw kaw kaw punya
13 Feb 09, 12:05bEReL: yerp betol.. sekurangnya ana jadi zaenab al kubro' adiknya imam hussayn as yg menceritakan ttg peristiwa penting qarbala..
13 Feb 09, 12:05aku ni: kalu lu nak jadi syiah, baik lu pergi iran lah
13 Feb 09, 12:04bEReL: persendakanlah apa yg para sahabat rasul saww tu pernah buat akuni..mmm
13 Feb 09, 12:04aku ni: lu ingat lu punya syiah boleh pakai ke, penduduka m'sia tak boleh terime lah
13 Feb 09, 12:03bEReL: bagau? salam aku ni.. awat yek?
13 Feb 09, 12:03aku ni: bangau pun tak macam ko, ape lah lu merepek ni, lu ikut gua pegi mutaah lagi bagus, best jugak
13 Feb 09, 12:02bEReL: imam yg mengeluarkan fatwa 300 tahun yg dulu..
13 Feb 09, 12:02aku ni: bere, koni memang bagau lah,
13 Feb 09, 12:02bEReL: sedangkan apa hukum bertaklik pada imam yg sudah tiada?
13 Feb 09, 11:59bEReL: kenapa tuan ikut ikut shafie?
13 Feb 09, 11:58sirPunk: baik tuan ikut para sahabat
13 Feb 09, 11:58sirPunk: kalau tuan ikut komini bukan syiah ker namanye
13 Feb 09, 11:57bEReL: ana tak ikut syiah.. ana syiah amirul mukminin 'ali bin abi tholib..
13 Feb 09, 11:57sirPunk: tanya ler yg besar dulu....nabi ...sahabat2
13 Feb 09, 11:56bEReL: berapa orang yang kenal?
13 Feb 09, 11:56sirPunk: ler....
13 Feb 09, 11:55sirPunk: dah kenapa tuan ikut syiah....nape tak ikut islam
13 Feb 09, 11:55bEReL: utk aryna.. ana nak suruh aryna buat kajian sikit... anty jumpa bdak2 yg berumur 25 tahun ke bawah.. anty cuba tanya kenal tak saidina hussain?
13 Feb 09, 11:54sirPunk: sape pulak yg nak hapuskan sejarah...
13 Feb 09, 11:54bEReL: syiah bermaksud pengikut..
13 Feb 09, 11:54bEReL: saidina hussayn adalah imam.. baginda bukan syiah.
13 Feb 09, 11:53bEReL: apakah ada satu golongan yg cuba menghapuskan nama2 yg mulia ini dalam sejarah islam?
13 Feb 09, 11:53sirPunk: nmpk nye tuan mempergunakan saidina hussain utk kepeningan syiah anta tu...hehehehe saidina hussain bukan syiah....ade ke dia suruh kita ikut syiah...
13 Feb 09, 11:52bEReL: kenapa fakta2 serta sejarah2 tentang keluarga rasul yg paling dekat dgn baginda saww ini kurang d beri pendedahan di sekolah2 kita?
13 Feb 09, 11:50bEReL: belahan jiwa baginda saww? berapa ramai yang kaji tentang beliau?
13 Feb 09, 11:50bEReL: apatah lagi saidatunnisa' fatimatuzzahro' salamun alaiha..?
13 Feb 09, 11:49bEReL: antum nak masuk syurga namun ketua pemuka syurga pon antum tak kaji.. macam mana?
13 Feb 09, 11:48bEReL: sedangkan beliau as adalah ketua pemuka syurga..
13 Feb 09, 11:48bEReL: dan berapa org anak2 muda yg mengenal alhussayn cucunda rasul saww pada masa kini?
13 Feb 09, 11:47bEReL: Nabi saww menyamakan ttg kedudukan alhussayn dgn diri baginda..martabat yg sama..
13 Feb 09, 11:46bEReL: ini adalah hujjah Allah.. inilah pnjelasan ttg pertanyaan anta tadi..
13 Feb 09, 11:46bEReL: apakah perkataan rasul itu dari hawa nafsunya sendiri?
13 Feb 09, 11:45bEReL: kerana pokok Islam kembali segar selepas kesyahidan alhussayn as.. itulah maksud Rasul saww..
13 Feb 09, 11:44bEReL: kalau tidak yahidnya alhusaain d karbala..ada seorang ulamak syiah mengatakan mgkin kita taktao pon Islam ini wujud hariini.. mgkin nama dalam ic anta sirPUNK.
13 Feb 09, 11:43sirPunk: tuan terjemah harfiah ker? tu maksud nabi...jgn kau sakiti hussain mcm mana kamu tak sakiti diri aku...
13 Feb 09, 11:43bEReL: jika kita mengenal Islam ini dari rasul saww.. dan penghujung Islam itu akan berakhir pada zaman khalifah yazid bin muawiyah.. antum pon taokan apa sahabat dari jalur ASWJ ni buatkan..
13 Feb 09, 11:42bEReL: husain dari aku, prmulaan.. bagaimana 'wa ana min husaynn,"?
13 Feb 09, 11:41sirPunk: habis ulamak lain tak jalankan janji allah ker
13 Feb 09, 11:41bEReL: zaman al mehdi as, dengan tertegaknya revolusi Iran..dan sumbangan2 beliau terhadap Agama Allah..
13 Feb 09, 11:40sirPunk: hadith tu ttg betapa kasih baginda pada hussain...kasih datuk pada cucnya...bukan hussain tu nabi....
13 Feb 09, 11:39bEReL: utk sebab imam khomeini.. d hurmati, kerna beliau ra adalah org2 yg menjalankan janji2 pada Allah, berdasarkan nasz2 beliau adalah mukmin yg menjalankan tggungjawab sebagai seorang pemimpin umat imam
13 Feb 09, 11:37sirPunk: ape yg surat tu kata?
13 Feb 09, 11:36aryna: tuan Berel belum jwb soalan saya.. knp khomeni diagungkn, sdgkn sahabat Nabi yg lain2 dinafikan..
13 Feb 09, 11:36bEReL: sirPUNK: bagiamana dgn hadis ini 'Hussayn minni wa ana min husaayn" apa yg anta faham?
13 Feb 09, 11:35bEReL: InsyaAllah..
13 Feb 09, 11:35sirPunk: mcm yg syiah buat hari ni
13 Feb 09, 11:35bEReL: ttg statement sirPUNK..antum boleh rujuk dalam kumpulan khotbah dan surat2 amirul mukminin 'ali bin abi tholib dalam Nahjul Balaghah..
13 Feb 09, 11:34sirPunk: saidina ali tak suruh agungkan hussain
13 Feb 09, 11:33bEReL: ana mhrmati haq beliau..
13 Feb 09, 11:33sirPunk: tuan....saidina ali tak pernah menolak sahabat nabi mcm syiah...saidina ali tak ajar mcm yg ade dlm ajaran syiah...
13 Feb 09, 11:32bEReL: ana rasa cukoplah.. penulisan ana setakatni.. nnti Tuan al-ghari tak bersetuju dgn ana..
13 Feb 09, 11:31bEReL: macam mana point penting macamni kita takde ilmu? bagaimana dgn peristiwa saqifah?
13 Feb 09, 11:30bEReL: ini adalah asasnya Agama selepas ketiadaan Rasul saww..
13 Feb 09, 11:30bEReL: tkde org tao? bagaimana antum mengaku beragama namun peristiwa pnting.. sebegini antum tak ambil tao?
13 Feb 09, 11:29sirPunk: ade ke rasulullah lantik saidina ali selepas baginda wafat?
13 Feb 09, 11:28bEReL: .....??
13 Feb 09, 11:27bEReL: jawab pertanyaan ana dulu.. nnti abi qalam masok dia cakap ana tak fokus soalan.. soalan utk siapa yg tao pasal Rasul saww tdk melantik sesiapa.
13 Feb 09, 11:26sirPunk: sape pulak yg melantik saidina Ali sebagai ketua syiah....mana ade bukti...
13 Feb 09, 11:25bEReL: tlg beri sedikit pjelasan ttg 'tidak melantik sesiapa' selepas baginda..
13 Feb 09, 11:25aryna: bagaimana pula kaum syiah (dan tuan Berel snd) menerima Khomeni ttp menolak para sahabat Rasulullah SAW yg lainnya kira benar hanya s.Ali saja pmimpin slps Rasulullah? tolong cerahkn saya..
13 Feb 09, 11:24bEReL: jika mengikut fahaman ASWJ, yg ana tao Rasul tidak melantik sesiapa selepas ketiadaan baginda, benar?
13 Feb 09, 11:24sirPunk: allah tak melantik ali sorg saja utk sebar agama allah...saidina ali sama mcm sahabat2 nabi yg lain meneruskan menyebar agama allah....
13 Feb 09, 11:23aryna: tn Berel, apakah maksud kamu agama ALLAH tlh mnetapkn hanya ALI saja yg dipilih sbg pmimpin slps Rasulullah SAW?!
13 Feb 09, 11:23bEReL: jika kita bbincang siapa yg ingin mjadi pemimpin utk agama Allah, pemimpin tersebut bukan di sisiNya..apakah Rasul saww itu d lantik dgn bermesyuarah org awam?
13 Feb 09, 11:21bEReL: sirPUNK, ini agama Allah..apakah allah tak menetapkan para nabiNya dan para pemimpinNya sejak Adam d lahirkan hingga hari kiamat? Ini Agama DIA.. dan
13 Feb 09, 11:20sirPunk: ilmu nabi bukan tercurah kat saidina ali saja...takkan sahabat2 nabi yg lain tak dpt ilmu yg diajar oleh rasulullah
13 Feb 09, 11:19aryna: pembetulan ya tn Berel, agama nenek moyang kita adlh ASWJ.. tidak selainnya
13 Feb 09, 11:19sirPunk: ys le....maknanye sblm ni berel tak islam ker? kalau islam sebenar nape kena nisbah ke syiah...nape tak islam jer
13 Feb 09, 11:18bEReL: benar.. ana hanya mengikuti 'agama nenek moyang'..
13 Feb 09, 11:17bEReL: "ana madinatul 'ilmu wa 'aliyyun babuha.."
13 Feb 09, 11:16bEReL: "ana madinatul 'ilmu wa 'aliyyun babuha.."
13 Feb 09, 11:16aryna: maaf tuan Berel.. mungkin saya salah faham.. tapi, kata2 tuan seolah2 sebelum bjumpa teman ini tuan belum kenal Islam...
13 Feb 09, 11:15bEReL: alhamdulillah.. bertemu dgn Islam sebenar yg d ambil dari rumahnya nubuwwah dan dari pelajar2 maktab Allah itu sendiri..alhmdulillah aryna..
13 Feb 09, 11:15sirPunk: asa islam?
13 Feb 09, 11:14sirPunk: betul tu...
13 Feb 09, 11:14bEReL: Inilah asa Islam..
13 Feb 09, 11:13bEReL: ana tak pernah bagi link apa2 utk akhidah ana aryna. Ini keyakinan, ushul, ana btemu dengan seorang teman yg mceritakan ttg ketuhanan,kenabian,kepimpinan Allah, keadilan Ilahi dan hari akhir..
13 Feb 09, 11:10aryna: spt sir punk, saya jg mau tau bgaimana tuan Berel blh mmilih syiah dr ASWJ.. boleh jelaskan? bukan bagi link mcm tmphari.. nak pnjelasan peribadi tn Berel
13 Feb 09, 11:08sirPunk: penah tak kau blaja dgn ulamak yg bukan syiah...
13 Feb 09, 11:08bEReL: http://suriailmusuatujalan.blogspot.com/2008/10/tidak-sempurna-iman-jika-tidak-nikah.html
13 Feb 09, 11:07bEReL: dan untuk sirPUNK yg hanya pndai menilai dari sbelah pihak anta boleh klik ni.. utk pencerahan anta makaseh ya.. sori lagi skali al-ghari org btanya cuma ana salah tempat..
13 Feb 09, 11:05bEReL: Ramai tolobeh2 yg berkelayakan yg mengajar d hauzah2 diseluruh malaysia..
13 Feb 09, 11:04bEReL: salamz semua. terima kaseh kerna sudi memberikan idea yg baik en.JUAN, utk pertanyaan aryna berguru dengan siapa, syiah sudah bertapak d malaysia sebolom revolusi iran tahun 1979 lagi.
13 Feb 09, 10:59aryna: saya setuju dgn saranan tuan Juan..
13 Feb 09, 10:58sirPunk: betul
13 Feb 09, 10:56JUAN: Apa kata diblog ni kita bincang atas isu yg sama manakala bagi isu yg tak sama kita berbincang diblog tuan sendiri. Satu saranan saja !
13 Feb 09, 10:55sirPunk: mcm mana kau bleh terjebak ke syiah ni?
13 Feb 09, 10:54JUAN: Tn Berel, ada isu yg sama antara tuan dgn ASWJ berbanding Salafiyun dan ada yg tak sama. Tuhan tak bertempat misalnya, kita sama berbanding Salafiyun.



· 101 – 137 ·
next »
13 Feb 09, 10:54sirPunk: atau taiyeba bohra
13 Feb 09, 10:54aryna: tuan Berel, kamu masih baru ikuti syiah kan? berguru dgn siapa ya..
13 Feb 09, 10:54sirPunk: kau ni dr puak mana....sabiyah, ghuraibah,kaisan,,zaidiah,ismailiah, hakimiah,nasiriah, imam 12,?
13 Feb 09, 10:48sirPunk: ke kau amik mut'ah jer?
13 Feb 09, 10:47sirPunk: berel...kau ade pukul2 badan tak masa hari asyura
13 Feb 09, 10:44bEReL: alghari: Tn Berel, tlg jangan jadikan cbox ini sbg pengkalan sebaran fhaman syiah tuan.Afwan:Sori.
13 Feb 09, 09:54aryna: jom dhuha.... ada byk kebaikan lakukn solat2 sunat ini...
13 Feb 09, 09:40aryna: jgn krn saya sll mngatakn saya tdk akan mnuntut kata2 anda, maka anda rasa selesa utk mghina & fitnah saya. kmudian smudahnya mnta maaf, maka anda tlepas dr hukuman ALLAH... !!!
13 Feb 09, 09:37aryna: sekiranya tiada ganjaran pahala kamu utk diberi kpd saya, maka sanggupkah mnanggung dosa2 saya yg ada?! fikir2 kan sendiri, ya..
13 Feb 09, 09:36aryna: en.sesumpah yg hari ni jadi jari kaki, mana saya yg hina pd kamu? buktikan kata2 saya yg hina itu... jk tdk, akhirat nnt berdepan dgn saya & ALLAH!
13 Feb 09, 09:33JARI KAKI: FIKIR FIKIR KAN LAH.
13 Feb 09, 09:32JARI KAKI: KAMU RASE APE YG KAMU BUAT & TINGKAH LAKU KAMU SEMUA DI RAHMATI ALLAH..kalau ape yg keluar dr mulut kamu baik sebelum ini takkan lah aku selalu masuk sini & cop kamu SUNDAL & batu API.
13 Feb 09, 09:30JARI KAKI: si sundal kalau mengata org mcm bagus je..cuba fikir sikit kenapa kamu di cop sundal wahai ARYNA
13 Feb 09, 09:22aryna: tidak malu kpd org2 yg melihat, malulah kpd ALLAH.. krn sudah pasti mrk tiada sifat malu pd diri snd.. jauh skali thdp malaikat kiri kanan yg tak kelihatan oleh mrk..
13 Feb 09, 09:20aryna: mrk sanggup lakukan apa saja asal dpt ketawakn kita.. hatta mjatuhkn maruah diri dan agama sendiri.. sungguh malang org2 begini
13 Feb 09, 09:20JUAN: Alaikumsalam. Lagi menghairankan adalah apa saja yg diutarakan oleh alghari dlm blog beliau sendiri sentiasa dipandang sinis oleh pihak tertentu !
13 Feb 09, 09:19aryna: d blog ini contohnya, tiap hari kata2 ust Zamihan dpermainkn... sekarang menular d blog saya juga.. benar2 biadab krn mpermainkn sifat 20.. mpermainkn ttg duduknya ALLAH yg Maha Suci
13 Feb 09, 09:18aryna: pagi ini baru saya sedar, ramai budak2 muda sekarang mjadikan agama sbg alat mainan, utk suka2, sbg hiburan semata bukan mncari kebenaran, mnambah & mbaiki ilmu dan ibadah...
13 Feb 09, 09:06aryna: assalamualaikum wbt...
13 Feb 09, 08:30alghari: Tn Berel, tlg jangan jadikan cbox ini sbg pengkalan sebaran fhaman syiah tuan.Afwan.
13 Feb 09, 08:30alghari: Humair, boleh hubungi ana pd iklan : KITAB UTK DJUAL tu, ada email n no hp.Syukran
13 Feb 09, 08:29alghari: dikatakan pula 'tidak haram'.Saudara tidak perlu menjadi musuh terhdp apa yg saudara tak ketahui.Syukran
13 Feb 09, 08:29alghari: Adalah sukar menyampaikan hukum pd org yg bersikap keras kepala dlm isu Valentine Day, mereka hanya berpgng kpd adat yg VS syariat.Bila dkatakan haram..mereka kata keras n jumud.Bila dnasihatkan 'elak
13 Feb 09, 04:44bEReL:
13 Feb 09, 04:43bEReL: menjawab pertanyaan abi qalam ttg kenapa dari jalur al hussain as para imam dipilih dan bukan dari al hassan as al mujtaba.. salamz.. ZZzzz
13 Feb 09, 04:42bEReL: Rasulullah saww sendiri yg memberitahu kepada sahabatnya nama mereka satu per satu kepada Jabir b. Abdillah...boleh rujuk...(Ikmal al-Din, jilid 1, hal. 253, dengan makna yang hampir sama dalam Yanabi

Doa untuk hatiku


Kalau wayar Astro masok power M, dan wayar power M masuk ke speaker, VCD tak boleh tengok. Member aku Pekan memberitahu tentang kedudukan wayar yang cuba kami sambung. Sebab sebulan yang lepas dia ada beli speaker woofer, tapi tak boleh join dengan TV atau vcd sebab woofer tu untuk PC @ Laptop punyer. Hehe

Dah dua jam kami sambung sana, cucok sini, cabut sana, ubah sini, namun usaha kami sia-sia jugak. tak berjaya. Aku fikir ini memang memerlukan kesabaran. Siapa-siapa yang sabar akan di tunjukkan jalan keluar dari permasaalahan. teringatku pada sepotong ayat al-Quran. Kami cuba lagi, Tiba-tiba, gambar pulak takda kat screen tv tersebut. fuhh..

Aku kemas balik wayar-wayar yang berserabai kat atas lantai di ruang tamu rumah pekan. Sebab aku tengok pekan mula dah susun balik kedudukan astro player, VCD dan power m control kat rak tersebut. Putus asa kami.

Teringat balik kata seorang hujjatul Islam dari Iran yang mengambil 2 PHD sekaligus. katanya,


"syariat is cannot change, because prophet Muhammad teach we how Allah want to be."


Aku mendengar dengan penuh minat kerana ini pertama kali aku mendengar dalil tentang syariat iaitu di dalam bab ibadah. Solat,puasa, haji dan lain-lain lagi. Aku angguk-anggukkan kepala aku tanda bersetuju tentang kata-katanya.


"but, about 'ushul' u must to find how to think about Allah, Many u think and many u get!."


Kata Hamed yang mendapat pengiktirafan Hujjatul Islam di university yang beliau pelajari. Dan aku mula berfikir bagaimana terjadi bermacam-macam ragam cara orang beribadah. Adakah Allah membenarkan kita mengubah bagaimana yang Allah mahukan kita bersolat?

Kembali pada persoalan tidak berjaya memasang wayar speaker sub woofer tadi, aku fikir hanya ahli-ahli yang pandai dalam bidang sound system yang akan mengetahui dengan tepat dan mereka juga ada skill mereka dan formula-formula yang mereka garapkan.

Dan Ahlinya bab ibadah tentang apa yang Allah syariatkan pada kita hanyalah PesuruhAllah sahaja yang mengajarkan ibadah seperti mana yang Allah mahukan. Sekali lagi pertanyaan tentang ijtihad para ulamak tentang syariat ini menimbulkan tanda tanya buatku.

Pagi hampir subuh. Aku perlu tidur sebab esok banyak tugasan-tugasan yang bukan tentang syariat atau wayar speaker yang aku akan tempuhi. Esok aku perlu teruskan disiplinkan diriku untuk tanggungjawab sebenar aku untuk diriku jua. Aku akan terus berdoa agar aku akan terus berusaha untuk diriku.

Ya Ilahi, buangkanlah sifat-sifat yang burok tentang diriku, sesungguhnya engkau Maha mengetahui setiap apa yang engkau hidayahkan buatku. Dengan pengantara kekasih-kekasihMu, permudahkanlah segala kerja-kerja akhirat dan duniaku. Sejahterakanlah Muhammad dan keluarga Muhammad yang suci. Ameen ya robbal 'alamin..