Sudut Kreatif

Saturday, April 14, 2012

HEPI BESDAY

Salam dan salawat.. Malas aku nak tulis panjang-panjang rasanya harini. Masa pon tak mengizinkan. Namun aku tengah berlatih menulis setiap hari. Ini dinamakan latihan demi latihan.

Dalam kehidupan kita sebagai manusia, apa yang kita praktikkan setiap hari akan menjadi amalan kita. Contohnya, kalau 15 tahun yang lampau kita berlatih bermain bola, setiap hari bak kata orang lani, makan bola, tidur bola minum coca-cola (*PS: Coca-cola mengandungi 12 sudu gula yang mana kalau kita bancuh teh seteko dalam setengah liter tu pon hanya letak 4-5 sudu saja. untuk satu botol  500ml Coke, bayangkan kehidupan anda di usiia 50 tahun nanti. Sudah tentu anda akan kehilangan jejari kaki atau yang lebih kronik lagi hilang terus anda di dunia ni karena kencing manis.) Sudah tentu sekarang nie, kita mewakili pasukan atleast pon pasukan Terengganu dalam liga M. Itu adalah hasil dari latihan yang kita terapkan setiap hari dari sudut amalan seharian.

Cuba bayangkan atau latihkan diri kita bercakap benar contohnya setiap hari, mungkin suatu hari nanti kita menjadi seorang yang paling jujur dalam masyarakat setempat kita. Lihat contoh Rasulullah SAWW yg diberikan amanah untuk meletakkan batu hajaratul aswad di makkah tak lama dulu. Sebab apa? Kejujuran baginda yang diakui oleh semua. Tidak dapat dinafikan lagi. Saya teringat satu kata-kata falsafah oleh seorang teman, dan saya taktau kat mana dia cilok kata2 tu.. hehe yg berbunyi lebih kurang macamni. " Jika semua manusia di dunia ni jujur, pastilah dunia ini akan aman semuanya." Itulah effect kejujuran hasil dari latihan kita bercakap benar. Takde kebaikan dalam hal ni? Kalau ada kebaikan bermakna ianya datang dari Tuhanmu Sang Maha Kebaikan.

Nak berlatih buat apa lagi? Solat? Yup! yangni penting.. ingat tak masa kecik2 dulu ayah dan mak kita selalu guide kita di setiap waktu solat. Depa bagi latihan kat kita. Aku masih teringat lagi, masa tu tahun 80'an. Takut tak takut aku kat abah aku, bila dia balik aku dengaq ja bunyi kapchai honda 70 dia balik, kelam kabut aku lari p amik ayaq semayang. Lari kelam kabut naik kat beranda umah aku (beranda ni yang masih ada kat umah aku sekarangni, yg lain dah abis abah aku modifight, siap dah ada kolam ayaq terjun, bukan satu dah dua kolam ada kat umah aku. Nanti kalau ada masa aku upload gambaq kolam2 ni kat hampa.) Walaupon kadang2 aku menipu, dok saja.. termenung, tapi itulah latihan yang abah dan mak aku bagi. Satu hari kena solat 5 kali. Effect dia lani, aku memang hargai sangat pelajaran dan pengalaman yang depa bagi kat aku dulu. Banyak munafaat yang aku dapat. Terima kasih mak dan abah. Jasamu tak terhabiskan karena kecintaan pada kalian adalah tingkatan yang ketiga selepas Allah dan Rasul-Nya. Harap kita boleh latih anak2 kita pula solat lepasni. Dan bagi ibu-bapa yang dok latih anak tu.. anda juga disuggestkan agar melatihkan diri solat di awal waktu dan jangan lengah2kan solat kiita. Karena bersolat di awal waktu adalah salah satu kunci ketenangan.

Sori, panjang pula aku bebel harini. So aku rasa setakat harini, alhamdulillah.. terima kasih untuk hampa yang sudi baca artikel2 aku yang agak tak berapa best ni, dan berharap kita terus melayari hidup ni dengan kesabaran dan ketakwaan pada Yang Maha Esa. Perrcayalah, kita akan mati sebentar saja lagi. Jangan takut dan jangan gusar, karena KEMATIAN ITU MENDEKATKAN KITA DENGAN KEDAMAIAN SELAMANYA, DAN JGN TAKUT MISKIN KARENA KITA AKAN KURANG DIHISAB DI MAHSYAR KELAK.

Salam..

pakoz.com

Petaling Jaya 14 APRIL 2012



HEPI BESDAY BUAT SAHABAT AKU YANG BERNAMA MOHAMAD MAHDI HASHEMI. MUGA TERUS TABAH MENGHADAPI SEGALANYA YANG AKAN MENDATANG. INSYAALLAH.