Sudut Kreatif

Thursday, April 12, 2012

RESEPI NASI GORENG

Semalam hari rest aku kat umah sempena pertabalan Agung Negara yg ke -14. Walaupon aku tak berapa setuju dengan 'Ulul Amri' yg ditafsirkan ayat dia buat para pemuka istana ni, dijadikan ketua agama selepas Allah dan Rasul-Nya. Ini sebuah perintah tentang ketaatan di dalam kehidupan kita. Mana boleh para manusia yang kita sudah tau asal usulnya dari keturunan ***** yg kita p buat sebagai KETUA AGAMA. Banyak org yg mungkin berfikiran serupa aku, tapi aku tau tak bleh nak buat apa, menyembunyikan keimanan la konon2 nya..

Lihat kisah2 Firaun dalam al-quran. Kalau mereka nak berhujjah dengan para Nabi Allah tentang KEBENARAN, dah tentu takda maknanya kebenaran dalam diri si Toghut yang zalim ini. Namun mereka ada kuasa. Boleh berbuat sesuka hati mereka. Saya berpandangan semua ini telah termaktub dalam kitab2 Allah SWT yang di dunia ini hanya ada dua HARAKAH, yakni pergerakan Ilahiyyah yg diwakili oleh para utusan-Nya yang disimbolkan buat para nabi, rasul dan para imam dari keluarga Rasul selepas kewafatan Nabi dan Rasul terakhir Muhammad Al Musytofa. Dan satu lagi pergerakan syaitoniyyah.. yg mewakili manusia2 zalim yg berkuasa dan menindas semua manusia.



Malas aku nak cerita pasai depa ni.. kalau aku cerita kat hampa pasai resepi nasi goreng pon best kan? Bleh jugak hampa try2 kat rumah. Resepi ni aku dengaq dari seorg cheff yg dijemput di Radio IKIM tak lama dulu.. Ada pemanggil yg tanya kenapa nasi goreng dia tak sedap. N cheff tadi kata, nasi goreng cukop senang kalau nak buat, yg pertama belen2 sambai belacan malam tadi punya ditumbuk dengan udang kering. Kemudian goreng telur secara scrapple <-- istilah anak aku ajaq aku yakni telur yg digoreng kemudian dihancurkan dalam kuali. Masukkan sambal belacan tadi dan kacau hingga sebati dengan teloq tadi. Sebelum tu, malam tadi.. nasik yg belen2 tak habis tu jgn lupa simpan dalam peti ais supaya dia tak kecai kalau masa hampa goreng. masukkan sedikit garam dan gula.. kemudian keluarkan nasi tu, masukkan dalam kuali. kalau nak cantik kaler dia boh sikit kunyit. kacau hingga lumat, dan sedia utk masukkan di dalam pinggan tambah nasik. N finally jgn lupa potong timun dan tomato sebagai penghias nasik goreng anda. hehe

InsyaAllah boleh cuba, jgn malu2. Pada kita dok saja tengok tb kat rumah baik kita tolong2 sikit bini kat umah measak ka basuh pinggan ka dan apa yg patut. Ini bukan tugas hina, malahan kita selalu dengaq Rasulullah saww selalu menolong isteri beliau melakukan tugas2 kat rumah. So takda kebaikankah kat sini?

OK aku kat Salak Opiz nih nak ke Bangunan Pentadbiran MAS jap lagi. So muga dipanjangkan umur kita semua utk tebus segala kesilapan lama kita. OK Chow