Sudut Kreatif

Sunday, September 23, 2012

5 Jarimu wahai anak



Salam, Aku nak cerita sedikit tentang pengalaman aku berubah bidang dari bekerja dengan majikan berubah kepada kerja sendiri. Pada permulaannya aku merasa begitu bersemangat. Tak tau pasaipa. Mungkin dalam bidang ni takda unsur2 curi masa, curi barang dan pelbagai kegiatan yang tidak memberkatkan wang yang aku dapat.

Walaupon dapat sedikit saja hasil dari aku meniaga dan kadang2 tak dapat modal balik pon, aku tetap bersemangat bangun pagi pergi hantar anak ke sekolah, pergi pasar dan pergi minum kat kedai kopi sambil baca paper. Aku rasa banyak masa pula sekarangni. Mungkin kerana sudah lama aku mencari-cari semua ini.

Dulu pon aku meniaga juga, tapi sekejap saja. tak tahan dengan tekanan2 org2 tersayang di sekeliling aku karena kekurangan perbelanjaan harian rumah dan pembayaran2 bil. Aku berhenti dan kerja balik dulu.

Tapi kali ni aku dah bertekad, walau apapon yg terjadi InsyaAllah dengan izin Tuhan aku akan meneruskan kerjani sampai aku berjaya. Antara hujjah2 yang aku bagitau org sekeliling aku, aku kata, dah lebih 15 tahun aku bekerja makan gaji. dan takde pon peningkatan dari segi perbelanjaan dalam rumah aku. Bahkan ianya menjadi mudhorat pada diri aku dan org lain. Dan dalam pandangan serta kajian aku, hidup di dunia ini atau lebih tepat lagi di KL ni, orang yang buat bisness sendiri yang lebih berjaya dalam hidup mereka. Ini pendapat peribadi aku. Mungkin pendapat orang lain berbeza.

Cuma perlukan sokongan moral, semangat serta melihat yang mana yang halal dan haram. Itu yang aku pentingkan sekarangni. Di samping bijak menguruskan masa untuk beribadah khusus seperti solat dan sebagainya. Aku gerenti, kita akan tenang menghadapi apa jua pon yang mendatang. Itu tanda syukur kita di atas ujian dan anugerah Allah buat kita.

Aku amat berterima kasih buat manusia2 yang banyak memberi tunjuk ajar buat aku jadikan pengalaman hidup ini. Baik dari segi negatif atau positif. Aku terima dengan hikmah yakni berfikir dan cuba memahami segala situasi dan muhasabah diri.

Ops, dah jadi macam diari la pulak tulisan aku kali ini. Aku ada cerita dengan seorang kawan, yang aku ada 12 blog penulisan yang akan aku wasiatkan buat anak2ku tercinta. Aku kata kat dia, suatu hari nanti, depa yakni anak aku tu boleh check, apa ayah depa buat masa zaman muda2 dulu depan komputer. Inilah kerja aku. Meninggalkan sesuatu yg bermunafaat buat pemikiran mereka suatu hari nanti. InsyaAllah... Ilahi ameen...

Dengan haq Muhammad dan Keluarga Muhammad yang terpilih untuk menjadi Wali para manusia semuanya, aku bertawassul melalui mereka agar menjaga keturunan aku dan menjadikan mereka manusia yang penuh sabar dan takut kepada Allah serta anugerahilah mereka akal dan pemahaman yang luas tenang diri-Mu  Wahai Sesembahanku... Aku menyerahkan mereka semua dalam renungan dan rahmat-Mu. Inilah pengorbananku yang kecil ini di dunia yang sementara ciptaan-Mu Ya Ilahi.

Allahummasolli'ala Muhammad wa Aali Muhammad Wa 'Ajjil farajahum..

Tuesday, September 18, 2012

Kisah Hari Ini

Bismillahhirrohmaanirroohim...

Aku menulis lagi buat sekian kalinya. Minggu ini pelbagai 'pressure' yang aku hadapi. Dan tidak ketinggalan juga peristiwa manis yang menghiasi hari2ku. Terjumpa satu kata2 yang amat bermakna di dlm perjalanan hidupku yg berbunyi, "Setiap hari adalah sama, jika ditimpa kesulitan, bersabarlah dan jika dianugerahkan kemudahan, bersyukurlah."

Kata2 itu membuatkan semangat aku lebih tinggi untuk menghadapi hidup ini. Tidak putus2 istiqomah di dlm menjalankan ibadahku seharian. Biar seberat mana ujian, InsyaAllah.. apa yang telah kita lakukan, haruslah diteruskan. Malahan tingkatkan banyak kebaikan di dalam diri di masa susah dan senang.

Terkadang terfikir, apa yang ada di sekeliling kita sebenarnya boleh menjadi 'tuhan' kita. Kita terlampau terikat akan apa yang kita harapkan atau dihidangkan. Contohnya, kita sanggup melengahkan solat karena alasan nak bagi anak susu dan sebagainya. Sepatutnya apabila kita dianugerahkan sesuatu, kita tidak terikat dengannya. Jalankan aktiviti kita seharian dengan penuh tabah. Malahan jika kesulitan datang menggila pun, makin tinggi tingkatan takwa dan kesabaran kita pada Sang Maha Penguasa alam. Kadang2 Allah menguji kita dengan kesebokan bekerja yang sudah tentunya mendatangkan hasil yakni anugerah wang ringgit dan harta dunia, kita mulai menurun tingkatan 'TAKUT KEPADA ALLAH'. Kita sebok dengan urusan2 tersebut hingga terikat pula dengannya.

Pada pandanganku, makna zuhud itu adalah tidak terlibat dengan segala macam yang dianugerahkan buat kita, hatta kesulitan dan kesenangan sekalipun. Sebab itu Firman Allah yang bermaksud,

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian kecuali..."

Bermakna masa atau pengurusan masa itu amat penting buat para manusia untuk hidup di dunia ini. Jika pengurusan masa kita 'fail' bermakna hidup kita juga akan tewas dengan dunia ini. Sebab itu kebanyakan orang yang berjaya menguruskan masa mereka dengan baik menjadi manusia yang berjaya di dunia ini apatah lagi jika kita juga pandai menguruskan masa untuk akhirat juga.

InsyaAllah, setiap hari kita akan dihidangkan pelbagai situasi, hanya dengan ilmu yang benar tentangt Tuhanloah kita akan berjaya mengatasi satu persatu ujian yang diberikan. Bukankah Allah menguji seseorang itu hanya di dalam kemampuan mereka sahaja? Tidak akan di luar kawalan mereka. Melainkan kita di bawah kesedaran dalam erti kata mabuk dan sebagainya. Boleh jadi macam2.

Setakat ini dahulu yang aku dapat coretkan buat hari ini. Mohon doa teman2 yang membaca agar mendoakan aku dan keluargaku menjadi pengikut agama Allah yang terbaik di belakang para manusia Ilahi Utusan Tuhan yakni para Nabi dan Rasul serta para Imam penunjuk jalan buat umat manusia. Bihaqqi Muhammad Wa Aali Muhammad , Salawat!

ALLAHUMMASOLLI'ALA MUHAMMAD WA AALI MUHAMMAD WA 'AJJIL FARAJAHUM


Saturday, July 21, 2012

RINDUKAN KEBERKATAN-MU

Dah seminggu lebih aku mulakan kerjaya aku yang lama yakni berniaga. Baru bukak 3 hari dah cuti pasal aku kena balik kampung sebab Mak aku yang dikasihi sakit di kampung. Mula-mula aku dapat berita tentang mak aku, aku berkira-kira nak balik atau takmau. Serba salah sebab aku baru mula berniaga, dok bajet2 hujung bulan ni kompom kantoi nak Rolling balik gaji. Tiba-tiba aku teringat satu ayat yang berbunyi,

"Cintailah Allah dan Rasulmu melebihi kedua orangtuamu."

Menurut pemahaman aku, Ayah dan Ibu duduk di tingkatan yang ketiga selepas Allah dan rasul-Nya. mana taknya, hampa pernah dengar kata-kata "Surga itu di bawah telapak kaki ibu?", dan ada hadis yang masyhur tentang seorang sahabat yang bertanyakan kepada Rasulullah SAWW tentang siapakah yang paling perlu kita hormti, dan Rasulullah SAWW menjawab 3 kali "ibumu" dan kali keempat "ayahmu." Masih lagi tentang ayah dan ibu.

Dan aku dok pikiaq lagi, rezeki sememangnya di tangan Allah yang akan mengurniakan kepada para hamba-Nya yang beriman. Ziarah Emak di kampung juga adalah suatu kewajipan. Dan Aku baca 3 kali surah Al Ikhlas dan bukak al-Quran buat istiqoroh. Keluar ayat yang baik dan bersetuju untuk aku pulang ke kampung.

Alhamdulillah, dengan kepulangan aku dan adik beradik aku yang lain, Emak nampaknya beransur pulih. Tambahan lagi dengan hiruk-pikuk kebisingan di rumahnya dengan suara cucu-cucu, membuatkan beliau merasa sedikit segar dan gembira. Aku amat bersyukur karena Allah senantiasa memimpinku di dalam naungan-Nya.

Tasik Bukit Merah, Selama
                                                         
Dan selepas 3 hari aku pulang ke kampung tempat kelahiranku, kini aku kembali untuk berjuang mencari sesuap rezeki yang bertebaran di muka bumi ini. Harapanku hanyalah agar apa yang aku usahakan ini, akan memberikan sumber rezeki yang halal yang tidak terlibat dengan unsur-unsur penipuan dan sebagainya. Walaupon pada peringkat permulaan perniagaan aku ini agak 'slow' namun aku rasa Hepi! Mungkin inilah apa yang naluriku inginkan, mencari sesuatu yang diredzoi oleh-Mu wahai sesembahanku!

Jika kalian terbaca warkah yang sedang tercoret ini, aku bermohon pada kalian wahai para 'manusia', jangan lupakan doa untukku di dalam munajat2 kalian kepada Tuhan kita yakni Allah 'Azzawajalla. Dan Ramadzon al Mubarokah telah tiba, aku berharap pada tahun ini, aku dianugerahkan pelbagai hikmah dan kemuliaan yang terdapat di dalam bulan pilihan Allah ini.



Nampaknya sampai di sini dahulu tulisan aku buat kali ini, muga Allah dan rasul-Nya serta para kekasih-Nya merestui serta memberi syafaat buatku serta keluargaku dan juga teman2ku di dunia dan akhirat. Mohon kemaafan andaikata semasa sepanjang perkenalan kita di arena tanpa suara ini ada yang terguris dan terhiris. InsyaAllah. salawat dan salam dipersembahkan buat penghulu segala Nabi, yakni Nabi Muhammad Al-Mustofa SAWW dan Ahlul bayt baginda yang terpilih. Segala puji bagi Allah yang mengutuskan mereka bagi membimbing kesemua para manusia menuju ke sisi-Nya.

Salam kemaafan untuk semua.

Saturday, June 30, 2012

'SAMIAQ NA WA ATOQ NA'

'Orang Mukmin itu bersaudara, dan keras terhadap musuh-musuh Allah.'

Dulu pemandanganku hanya tertumpu pada luar dari pemikiran dan anggap semua oarng Islam itu benar. Namun setelah sekian lama menyelusuri jejak-jejak suci para nabi, para rasul serta para imam, dan aku mula memahami bahwa ayat-ayat di daam kalam suci-Nya itu tertuju pada diriku.

Pabila manusia lari dari perintah Allah dan rasul-Nya, kita dikategorikan sebagai musuh-musuh Allah. Ini bermakna sesuatu yang teah ditetapkan-Nya pasti itu adaah sebuah 'perintah' dan menjadi sebuah kewajipan. Bilamana Sang Ilahi memberikan arahan, para hamba-Nya mengingkari pasti manusia itu akan tersesat dari jalan-Nya.

'Dan demikianlah telah pasti berlaku ketetapan Tuhan-mu terhadap orang-orang kafir bahwa sesungguhnya mereka adalah penghuni neraka.' - al Mukmin: 6

Ketetapan ini berlaku apabila manusia engkar, sesetengah pendapat mengatakan Allah telah menetapkan segalanya buat para hamba-Nya. Persoalannya, jika kita berfahaman sedemikian, apakah DIA yang Maha Suci itu ingin menzalimi para hamba-Nya? Ini adalah berlawanan dengan sifat-sifat kesempurnaan Allah itu sendiri. Sebenarnya di ayat yang lain di dalam kalam suci mukjizat Rasul-Nya, manusialah yang menzalimi diri mereka sendiri.

Benar, Allah menciptakan kebaikan dan keburukan. Namun usaha manusia jugalah yang akan memilih semua ini untuk berbuat sesuatu tentang diri mereka sendiri. Jika semua ini telah ditetapkan, apa sebab dan musabab manusia ini diciptakan di dunia yang fana ini?

'Aku ingin menguji para hamba-Ku yang mana yang paling terbaik amalannya.'

Dan apabila kita mengengkari segala peraturan Allah, hukum karma @ ketetapan ini pasti berlaku dengan sendirinya. Ini adalah masalah-masalah yang akan membuatkan seseorang menjadi tidak berguna di hadapan Allah 'Azzawajalla di mahsyar kelak.

Jangan pandang luar dari dalamnya agama Allah ini sendiri. Suatu ketetapan dari-Nya adalah milik semua manusia-manusia yang beriman kepada-Nya. Tidak kira perbuatan baik atau kejahatan pasti akan dibalaskan.

Beriman berarti masuk keseluruhan ke dalam agama Allah yang lurus. Tidak meninggalkan sedikit pun perintah-Nya dan cuba selalu merenungi dan berfikir tentang diri sendiri agar tidak menjadi salah seorang dari musuh-musuh Allah yang membaca kitab suci-Nya namun tidak memahami makna-makna yang telah diisyaratkan. jadilah kita manusia yang merugi tanpa menguji ilmu-ilmu anugerah Dia yang mana satu yang plaing terbaik yang telah dikurniakan.

'kami dengar dan kami patuh.'


HIKMAH BERSERAKAN

Imam Ali a.s berpesan kepada Imam Husein a.s.:

"Anakku, aku berwasiat kepadamu untuk takwa kepada Allah 
baik di kala sendiri maupun di saat bersama orang, 
menyuarakan kebenaran baik engkau senang atau tidak, tetap bercita-cita baik di kala kaya maupun fakir.

Bertindak adil baik kepada teman maupun lawan,

senantiasa berupaya, baik saat semangat menggelora
ataupun merasa malas dan

tetap ridha kepada Allah baik di kala bahagia maupun saat menderita."


[Pesan Abadi Imam Ali a.s]



Alkisah, setiap hari kita sering diuji dengan pelbagai perkara. Untuk menghadapi semua ini, ilmu2 yang bermunafaat yang kita belajar dari mak dan ayah serta di sekolah adalah yang paling penting disamping pengalaman2 hidup yang pernah kita lalui. Ucapan di atas adalah salah satu pesanan yang boleh kita ambil iktibar dan applykan dalam kehidupan kita. 

Tengok, semuanya berunsur ketahanan mental dan diasak tentang KEBAIKAN. Karena apa? Allah tu Maha Kebaikan dan tak mustahil jika kita terus berbuat kebaikan pasti akan diredhoi Allah dan diberikan jalan penyelesaian bagi menghadapi problema2 yang kita hadapi. 

InsyaAllah... Aku dah mula aktif tulis blog balik sejak dua menjak ni. Dan aku berharap korang selalu mendoakan aku suksess di atas apa yang aku kerjakan setiap hari bagi menunggu-nunggu hari-hari yang semua manusia juga sedang menunggu suatu hari di mana kemenangan Agama Allah ke atas sekian agama fatamorgana yang lain.

Salawat ke atas Nabi dan Keluarga Nabi yang suci... 


Allahummasolli'ala Muhammad wa aali Muhammad Wa Ajjil farajahum.








Saturday, June 23, 2012

Ada apa dengan Kebenaran?











"KEBENARAN adalah PEDANG ALLAH di bumi dan di langit-Nya; ia menusuk segala sesuatu yang disentuhnya." - PENGHULU ORG2 BERIMAN

Bukankah Allah-lah yang menguasai Kerajaan Langit dan bumi? Sering tertanya2 di benak fikiran sy, jika dengan kewafatan Rasulullah SAWW 1400 tahun yg lalu (lebih kurang), di mana kerajaan Allah di muka bumi? Di mana KEBENARAN tentang agama Allah yg kita tahu telah menjadi pelbagai madzhab yg masing2 mempertahankan aliran mereka?

Rasulullah SAWW pernah bersabda, "73 Firqah umat Islam akan berpecah, dan hanya 1 di dalam KEBENARAN." Pernah terbaca satu syair yg mengatakan,

"Jika anjing Ashabul Kahfi yg menyintai serta mentaati tuannya telah dijanjikan surga oleh Allah, takkan mencintai serta mentaati Keluarga Rasulullah aku akan dihumbankan ke dalam Neraka?"

Ini syair2 atau kata2 para pengikut madzhab ahlul bayt as. Ada KEBENARAN juga dalam kata2 di atas sana. Rasulullah SAWW menunjukkan begitu kecintaannya pada ahlul bayt baginda yakni semasa hidupnya kepada Fathimah, Al Hassan dan Al Husain serta Imam Ali juga.

Dalam satu riwayat, ketika Rasulullah SAWW sedang berkhotbah di dalam mesjid, Fathimah lalu masuk, dan Rasulullah SAWW berhenti dari khotbah baginda dan pergi ke muka pintu menyambut kedatangan puteri kesayangannya. Dibawanya ke hadapan dan dicium ubun2 Fathimah. Sebegitu besar kecintaan Nabi kpd mereka yakni ahlul bayt (ahli rumah kenabian). Dalam riwayat yg lain, ketika Rasulullah SAWW sedang bersujud, datang al husain cucunda baginda lalu naik ke atas belakang baginda yang sedang bersolat. maka Rasul Allah itu berhenti sekejap walau ketika itu baginda sedang mengadap Allah 'Azzawajalla. Lihatlah, kecintaan yg telah ditunjukkan oleh Nabi SAWW sebelom menyeru umat baginda mencintai serta mentaati mereka.

"Katakanlah wahai Muhammad; Aku tidak meminta upah di atas segala Risalah yang aku berikan kecuali kecintaan kepada al Qurba (yakni keluargaku)." QS Asy Syura ayat 23. (Sila rujuk asbabun Nuzul ayat tersebut.

Di sini saya berpendapat bahawa kecintaan pada Muhammad dan keluarga Muhammad adalah suatu perintah di mana Allah dan Rasul juga menyintai mereka. Oleh yang demikian cintailah apa yang Allah cintai dan musuhilah apa yang Allah musuhi. Karena dari pada Ahlul bayt Nabi terlahirlah sebuah institusi keluarga yang dipilih oleh Allah sebagai para PEMIMPIN yang akan meneruskan Risalah kenabian dan membawa kesempurnaan serta kesucian Allah 'Azzawajaal serta kesucian agama islam ini. Di sinilah KEBENARAN-Nya.

Salawat ke atas Nabi dan Keluarga Nabi yang terpilih. 



Syukron... 

Friday, April 20, 2012

Syukur 110


Semalam aku agak ada yg tak kena. Dah lama aku tak Excident. Tup! tup terlanggaq sebuah pick-up HILUX kat jln serindit Puchong. Tulah agaknya kenapa ada undang2 yg digubal agar tak pakai henset semasa memandu.  Aku tengah sms kawan aku masa kejadian tu berlaku. Tup! tup! tayar depan masuk lubang masa tengah korner. Apalagi straight van meluncur perlahan membaham pintu pick-up tu tepat dan aku sempat elak sikit. Sekali gesel daa.. Abis bumper van kompeni aku sebelah driver bersepai. Lampu masuk ke dalam n pintu belah driver takleh nak bukak. Dua hari aku kena turun naik van tu ikut pintu penumpang.. hahaha...

Tapi Alhamdulillah apa yg penting takde kejadian nyawa melayang. Cuma eksiden kecil sj. Timbul di kepala aku, mungkin berkat amalan aku selalu bersalawat, kejadian ni jadi kecil dan tak memudhoratkan. Alhamdulillah.. terima kasih kat kawan2 aku yang ada dalam van tu, dan kepada pemandu pick-up tu tak tumbuk aku. Sebab tu aku kata salawat tu memang manusia perlukan.  Allah dan rasul-Nya tak perlukan salawat kita. Kita salawat ka tak salawat ka... Nabi tu tetap di maqam beliau.

Macam solat jugak, kita solat atau pon tidak Allah tu tetaplah Tuhgan Yg Tertinggi Zat-Nya. Kita yang memerlukan solat kita sebenarnya. Untuk kesempurnaan diri dan kesempurnaan kehidupan. Bukankah dalam Al-Quran Allah SWT berfirman, setiap kebajikan yang dilakukan manusia itu adalah kembali pada mereka kembali. Aku bersyukur sangat-sangat kerana pelbagai perkara yang telah terjadi semalam. banyak hikmahnya sebenarnya.

Mungkin kita tak suka dengan sesuatu perkara, namun itulah yang terbaik untuk kita, dan mungkin kita gembira dengan sesuatu perkara namun ianya bisa menghancurkan kita. Kembali pada kebijaksanaan Tuhan. Dia-lah yang menciptakan manusia sudah pasti Dia mengetahui apa yang terbaik untuk para hamba-Nya.

Aku rasa cukup sampai di sini saja yang dapat aku coretkan buat harini. Mohon doa teman2 agar aku dan keluarga diperolehkan keselamatan seharian. Aku jg mendoakan kalian agar senantiasa dirahmati selalu. salam dan salawat buat rasul junjungan Al Mustofa saww serta ahlul bayt baginda yang terpilih.

Wednesday, April 18, 2012

KEBENARAN SEBUAH KESEMPURNAAN



Bismillah… Alhamdulillah. Asyhaduallaa ilaa haillallah, Wahdahuu laa syariikalah. Wa Asy Haduannamuhammadan ‘Abduhu Warosuuluh. Allahummasolli’ala Muhammad Wa Aali Muhammad. Wa ‘Ajjil Farajahum.

Untuk sekian kalinya kita menulis di atas sebuah warkah yang berintonasikan kesedihan. Bukan karena kita ini dilanda masalah, namun inilah hikayat kehidupan manusia. Sepertimana yang pernah disabdakan oleh Sang Nabi Suci Muhammad Al amin,

“Jika kalian tahu apa yang aku tahu, sudah pasti kalian lebih banyak menangis dari ketawa.”

Begitulah hakikatnya jiwa manusia di penjara dunia ini. Kita dilahirkan untuk hidup dan terbelenggu di dalam beberapa peraturan yang telah ditetapkan oleh-Nya Sang Khalik. Dan kehidupan yang sementara ini menjadi medan pertempuran diantara kebenaran dan juga kebathilan. Salah satu perjuangan yang boleh kita dapati adalah perlawanan melawan hawa nafsu sendiri. Jangan mudah alpa dan tertewas, karena hawa nafsu yang berkobar di dalam diri ini adakalanya dipandu oleh syaiton yang terus menjahanamkan diri-diri yang ketandusan secangkir kesucian.

”Tidakkah kalian pernah melihat orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai Tuhan mereka?”

Begitulah adanya ceritera kita di dalam penciptaan dunia yang penuh fatamorgana ini. Sedikit demi sedikit manusia itu ditewaskan hingga menjadi segerombolan kambing yang semuanya telah dibaham serigala. Hanya mereka yang menjumpai jalan menuju Tuhannya yang akan terus bertahan di dalam pelbagai situasi peperiksaan ini. Itulah pengikut agama Tuhan yang benar, dan terus memakai pakaian para utusan yang telah dijadikan sebagai pedoman untuk melayari hidup ini sebelum tiba masa yang telah dijanjikan buat seluruh manusia. Imam Jaafar Asy Sodiq AS pernah berkata,

”Manusia itu semuanya tidur, dan apabila nafas berada di kerongkongan, barulah ianya terjaga.”

Gunakanlah mata hati dan perbuatan untuk menjejaki jalan Tuhan yang telah ditetapkan. Jika kita jauh menyimpang sudah pasti titian sirath yang kita impikan tersebut akan hancur di mahsyar kelak. Jalan ini sebenarnya berlegar-legar diantara sebuah pemandangan matahati dan kesucian. Berwudzuklah wahai anak-anak Adam agar kau beroleh semua kesucian yang telah dipatrikan. Karena DIA Al Qayyum adalah Maha Suci yang telah menciptakan apa sahaja yang berkenaan sebuah kesempurnaan.

”Selamat untukmu wahai Putera Abu Thalib. Kini kau adalah maulaku dan maula setiap orang mukmin, laki-laki dan perempuan.”

16 april 2012
12.45 a.m

Saturday, April 14, 2012

HEPI BESDAY

Salam dan salawat.. Malas aku nak tulis panjang-panjang rasanya harini. Masa pon tak mengizinkan. Namun aku tengah berlatih menulis setiap hari. Ini dinamakan latihan demi latihan.

Dalam kehidupan kita sebagai manusia, apa yang kita praktikkan setiap hari akan menjadi amalan kita. Contohnya, kalau 15 tahun yang lampau kita berlatih bermain bola, setiap hari bak kata orang lani, makan bola, tidur bola minum coca-cola (*PS: Coca-cola mengandungi 12 sudu gula yang mana kalau kita bancuh teh seteko dalam setengah liter tu pon hanya letak 4-5 sudu saja. untuk satu botol  500ml Coke, bayangkan kehidupan anda di usiia 50 tahun nanti. Sudah tentu anda akan kehilangan jejari kaki atau yang lebih kronik lagi hilang terus anda di dunia ni karena kencing manis.) Sudah tentu sekarang nie, kita mewakili pasukan atleast pon pasukan Terengganu dalam liga M. Itu adalah hasil dari latihan yang kita terapkan setiap hari dari sudut amalan seharian.

Cuba bayangkan atau latihkan diri kita bercakap benar contohnya setiap hari, mungkin suatu hari nanti kita menjadi seorang yang paling jujur dalam masyarakat setempat kita. Lihat contoh Rasulullah SAWW yg diberikan amanah untuk meletakkan batu hajaratul aswad di makkah tak lama dulu. Sebab apa? Kejujuran baginda yang diakui oleh semua. Tidak dapat dinafikan lagi. Saya teringat satu kata-kata falsafah oleh seorang teman, dan saya taktau kat mana dia cilok kata2 tu.. hehe yg berbunyi lebih kurang macamni. " Jika semua manusia di dunia ni jujur, pastilah dunia ini akan aman semuanya." Itulah effect kejujuran hasil dari latihan kita bercakap benar. Takde kebaikan dalam hal ni? Kalau ada kebaikan bermakna ianya datang dari Tuhanmu Sang Maha Kebaikan.

Nak berlatih buat apa lagi? Solat? Yup! yangni penting.. ingat tak masa kecik2 dulu ayah dan mak kita selalu guide kita di setiap waktu solat. Depa bagi latihan kat kita. Aku masih teringat lagi, masa tu tahun 80'an. Takut tak takut aku kat abah aku, bila dia balik aku dengaq ja bunyi kapchai honda 70 dia balik, kelam kabut aku lari p amik ayaq semayang. Lari kelam kabut naik kat beranda umah aku (beranda ni yang masih ada kat umah aku sekarangni, yg lain dah abis abah aku modifight, siap dah ada kolam ayaq terjun, bukan satu dah dua kolam ada kat umah aku. Nanti kalau ada masa aku upload gambaq kolam2 ni kat hampa.) Walaupon kadang2 aku menipu, dok saja.. termenung, tapi itulah latihan yang abah dan mak aku bagi. Satu hari kena solat 5 kali. Effect dia lani, aku memang hargai sangat pelajaran dan pengalaman yang depa bagi kat aku dulu. Banyak munafaat yang aku dapat. Terima kasih mak dan abah. Jasamu tak terhabiskan karena kecintaan pada kalian adalah tingkatan yang ketiga selepas Allah dan Rasul-Nya. Harap kita boleh latih anak2 kita pula solat lepasni. Dan bagi ibu-bapa yang dok latih anak tu.. anda juga disuggestkan agar melatihkan diri solat di awal waktu dan jangan lengah2kan solat kiita. Karena bersolat di awal waktu adalah salah satu kunci ketenangan.

Sori, panjang pula aku bebel harini. So aku rasa setakat harini, alhamdulillah.. terima kasih untuk hampa yang sudi baca artikel2 aku yang agak tak berapa best ni, dan berharap kita terus melayari hidup ni dengan kesabaran dan ketakwaan pada Yang Maha Esa. Perrcayalah, kita akan mati sebentar saja lagi. Jangan takut dan jangan gusar, karena KEMATIAN ITU MENDEKATKAN KITA DENGAN KEDAMAIAN SELAMANYA, DAN JGN TAKUT MISKIN KARENA KITA AKAN KURANG DIHISAB DI MAHSYAR KELAK.

Salam..

pakoz.com

Petaling Jaya 14 APRIL 2012



HEPI BESDAY BUAT SAHABAT AKU YANG BERNAMA MOHAMAD MAHDI HASHEMI. MUGA TERUS TABAH MENGHADAPI SEGALANYA YANG AKAN MENDATANG. INSYAALLAH.

Friday, April 13, 2012

MENANTI DAN TERUS BERIMAN





Salam ke atasmu Wahai pemilik zaman.. Salam Ke atas mu wahai yang terasing dan yang terakhir menegakkan agama Tuhan.. Salam Ke atasmu wahai Hujjah Allah yang terakhir ke atas semua umat manusia.. Salam ke atasmu wahai yang dijanjikan. Salam ke atasmu yang ditunggu oleh semua... dan salam ke atas ayah dan datuk-datukmu yang suci...

Inilah perasaan aku pada hari Jumaat yang penuh berkah hari ini. Aku begitu merindukan Seorang Sang Penyelamat yang akan menggulung agama Allah yakni Islam yang dimulakan dengan Bapak segala Nabi Yaitu Adam as.

"Sesungguhnya Agama di sisi Allah itu hanyalah ISLAM." - QS ALI IMRAN AYAT 19.


Entah mengapa perasaan ini begitu membuak-buak sebagai ketidakpuasan hati di atas keimanan manusia lain yang berada di sisiku. Namun, aku akui bahwa, hanya sedikit pengikut agama Allah yang telah direkodkan dalam kalamullah-Nya. Aku berbahagia di satu sudut, entah dari sudut manapon tidak dapat ditafsirkan. Namun aku merasakan ianya lahir dari sudut jiwaku yang paling dalam. Aku juga merasakan sebuah kedamaian karena telah diselamatkan pemahamanku tentang Tuhan Yg Benar. Apa yang aku pegang dan genggam erat kini semuanya berasal dari dalil yang kukuh takkan terbantahkan. Biar dari sudut manapon.

Oh Tuhan! Aku bersyukur ke hadrat-Mu karena menemukan aku ke jalan-Mu yang lurus, dan tetapkanlah aku di titian ini. Terimalah penyerahan jiwa dan segala yang ada pada diriku yang sememangnya milik-Mu. Tiada apa yang boleh aku banggakan, segala kemuliaan ini adalah berasal dari-Mu Sang Pencipta Tunggal.

Ilahi, bagaimana hendak aku ungkapkan keresahan ini, ujian dan cobaan-Mu makin menambahkan keimananku, karena Nabi-Mu telah bersabda melalui lisan suci baginda, "Jangan sangka Kamu seorang yang beriman sebelum didatangi ujian-ujian." Subhanallah...

Wahai Teman, pelajarilah ilmu-ilmu tentang Tuhan, yang mana ianya adalah sebuah puncak kehidupan. Bertawassullah memohon ke hadrat-Nya melalui perantara kekasih-kekasih-Nya. Ini adalah sebuah jalan dan kewajipan. Ketaatan serta kecintaan pada mereka akan memberikan sumber airmata yang jernih yang akan terkuakkan syafaat Allah buat kita.

Ya Allah limpahkan salawat pada Muhammad penutup para Nabi, pada seluruh nabi dan rasul, para malaikat seluruhnya, para keluarganya yang baik dan suci, para Imam pembawa petunjuk, semuanya. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Thursday, April 12, 2012

RESEPI NASI GORENG

Semalam hari rest aku kat umah sempena pertabalan Agung Negara yg ke -14. Walaupon aku tak berapa setuju dengan 'Ulul Amri' yg ditafsirkan ayat dia buat para pemuka istana ni, dijadikan ketua agama selepas Allah dan Rasul-Nya. Ini sebuah perintah tentang ketaatan di dalam kehidupan kita. Mana boleh para manusia yang kita sudah tau asal usulnya dari keturunan ***** yg kita p buat sebagai KETUA AGAMA. Banyak org yg mungkin berfikiran serupa aku, tapi aku tau tak bleh nak buat apa, menyembunyikan keimanan la konon2 nya..

Lihat kisah2 Firaun dalam al-quran. Kalau mereka nak berhujjah dengan para Nabi Allah tentang KEBENARAN, dah tentu takda maknanya kebenaran dalam diri si Toghut yang zalim ini. Namun mereka ada kuasa. Boleh berbuat sesuka hati mereka. Saya berpandangan semua ini telah termaktub dalam kitab2 Allah SWT yang di dunia ini hanya ada dua HARAKAH, yakni pergerakan Ilahiyyah yg diwakili oleh para utusan-Nya yang disimbolkan buat para nabi, rasul dan para imam dari keluarga Rasul selepas kewafatan Nabi dan Rasul terakhir Muhammad Al Musytofa. Dan satu lagi pergerakan syaitoniyyah.. yg mewakili manusia2 zalim yg berkuasa dan menindas semua manusia.



Malas aku nak cerita pasai depa ni.. kalau aku cerita kat hampa pasai resepi nasi goreng pon best kan? Bleh jugak hampa try2 kat rumah. Resepi ni aku dengaq dari seorg cheff yg dijemput di Radio IKIM tak lama dulu.. Ada pemanggil yg tanya kenapa nasi goreng dia tak sedap. N cheff tadi kata, nasi goreng cukop senang kalau nak buat, yg pertama belen2 sambai belacan malam tadi punya ditumbuk dengan udang kering. Kemudian goreng telur secara scrapple <-- istilah anak aku ajaq aku yakni telur yg digoreng kemudian dihancurkan dalam kuali. Masukkan sambal belacan tadi dan kacau hingga sebati dengan teloq tadi. Sebelum tu, malam tadi.. nasik yg belen2 tak habis tu jgn lupa simpan dalam peti ais supaya dia tak kecai kalau masa hampa goreng. masukkan sedikit garam dan gula.. kemudian keluarkan nasi tu, masukkan dalam kuali. kalau nak cantik kaler dia boh sikit kunyit. kacau hingga lumat, dan sedia utk masukkan di dalam pinggan tambah nasik. N finally jgn lupa potong timun dan tomato sebagai penghias nasik goreng anda. hehe

InsyaAllah boleh cuba, jgn malu2. Pada kita dok saja tengok tb kat rumah baik kita tolong2 sikit bini kat umah measak ka basuh pinggan ka dan apa yg patut. Ini bukan tugas hina, malahan kita selalu dengaq Rasulullah saww selalu menolong isteri beliau melakukan tugas2 kat rumah. So takda kebaikankah kat sini?

OK aku kat Salak Opiz nih nak ke Bangunan Pentadbiran MAS jap lagi. So muga dipanjangkan umur kita semua utk tebus segala kesilapan lama kita. OK Chow

Saturday, April 7, 2012

GIGI

Kenapa kita sakit gigi? Menurut seorang Hujjatul Islam yang memegang sarjana Doktor yang bernama Dr. Ghiffari, permulaan segala penyakit itu bermula dari makanan yang kita makan. Sebab itu Rasulullah saww pernah bersabda, " Kalau tidak akan memberati umatku, maka akan aku perwajibkan bersiwak lima kali sehari sebelum solat." Ini bermakna kebersihan mulut dan gigi itu amatlah penting buat para manusia. Karena setiap yang kita makan itu akan melekat di gigi dan seterusnya akan menjadi 'ulat' gigi.

Teringat masa kecik2 dulu, ada sepasukan petugas dari bahagian pergigian datang ke sekolah untuk mengajar murid2 di sekolah dengan membawa satu sample gigi yang besar dan aku masih ingat lagi depa ajaq kami cara2 berus gigi dengan betui.. dan berpesan satu hari sekurang2nya 2 kali kita kena gosok gigi. Menurut pemahaman aku ketika tu (umuq aku dalam 11 tahun) waktu pagi nak p sekolah dan malam waktu nak tidoq. Effect dia amat menakjubkan aku kalau gosok gigi satu hari dua kali ja.. semua gigi geraham yang ditampal abis berlobang dan ada yang serpih keluaq dia punya simen dan ketika aku berumur 20 tahun memang dah parah. Hari2 setiap kali lepas makan memang seksa nak korek gigi guna pengorek.

Untuk pengetahuan korang jua, aku memang fobia pergi klinik gigi. Sampai ke harini aku tak pernah jengah ke sana. Faktor2 utama yang menyebabkan aku takut adalah karena 'org2 gigi' (kementerian pergigian sekolah pada tahun 1980'an) jugak. Sebab apa hampa nak tau? Depa punya belasah korek gigi budak2 dalam lori depa yg mai sekolah sampai terangkat juboq2 kawan2 aku dan termasuk aku jugak. Adoila... sampai la ni aku phobia nak jumpa doktor gigi. Sebab tu aku lani rajin nasihatkan anak2 aku jaga kebersihan gigi depa supaya jgn jadi gigi macam aku. Siksa wooo... Bukankah Allah sukakan kebersihan.. so rajin2lah gosok gigi setiap kali nak solat. Bayangkan satu hari 5 kali kita gosok gigi. Putih dak gigi kita? bersih dak gigi kita? macam org mandi 5 kali sehari..

Buat pengetahuan korang aku tengah sakit gigi lani. Gigi depan belah bawah, dah goyang. Ini hasil dari aku gigit kambing yg dimasakkan sup. Memang berdenyut. Ingat lagi setahun dua, kompom arwah! Aku dah dapat bayangkan macam mana rupa aku yang berusia 36 tahun takde gigi bawah sebatang. Mesti best. Tu bermakna Tuhan dah tarik nikmat makan benda2 yang keras kat aku. Bukan Tuhan tu zalim, tapi aku yang menzalimi diri aku sendiri dik karena kemalasan aku menjaga kebersihan gigi aku dulu.

Muga jadi iktibar untuk semua. InsyaAllah. Kalian doakan aku dan keluarga aku agar kami sentiasa beroleh keberkatan Tuhan di samping aku juga mendoakan keselamatan kalian di dunia dan akhirat InsyaAllah. Harap kita semua terus bersabar disamping menjalankan tugas2 yang dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada kita sebagai seorang Khalifah keluarga atau syarikat atau apa jua bidang yang kita ceburi. salawat serta Salam buat Nabi dan keluarga Nabi yang disucikan oleh Allah SWT untuk menunjukkan bahwa Dialah yang paling Sempurna di atas segala kesempurnaan yang dapat dibayangkan ataupon tidak. Salawat!

Wednesday, March 28, 2012

it's about Time

Salam sejahtera buat teman-teman yang sudi membaca beberapa nukilan yang mungkin banyak kekurangannya. Rasanya sudah lama saya tidak menulis di ruangan ini. Inilah tempat yang kadang-kadang saya berhenti dan menyelesaikan 50 peratus apa-apa masalah yang saya hadapi. Ini semua idea dan sebuah pemikiran dan saya rasakan ada kebenarannya di dalam sebuah buku yang berjudul "Diari Mat Despatch". Yang mengatakan bahawa orang yang menulis di helaian kertas ataupon di mana sahaja sudah menyelasaikan masalah mereka 50%. Best jugak buku tu, menceritakan bagaimana perjalanan seorang graduate yang tidak memilih pekerjaan, dan mencari-cari jawapan dia seorang lelaki yang bagaimana. Bukunya agak bersantai tapi penuh ilmiyyah bagi yang mahu memikirkan.

Semenjak dua menjak ni saya sedang bertungkus lumus belajar menjadi 'nizam' atau pon undang-undang. Bagaimana saya belajar mendisiplinkan diri, dan belajar fokus di atas setiap apa yang saya lakukan. Dan hampir sebulan saya jalani ujian-ujian dan cabaran-cabaran ini. Dari kesimpulan apa yang sedang berlaku ini, saya rasa hampir 40% saya sudah pon memulakannya. Cuma perlu lebih banyak kosentrasi untuk menggapai sebuah kesempurnaan karena saya terfikir yang orang yang berjaya di dunia dan akhirat itu adalah orang yang berjaya menguasai diri mereka sendiri dari sudut nafsu dan pemikiran. Inilah sebuah kesempurnaan yang berasal dari Tuhan.

Dari segala hal dan ruangan, contohnya, Solat, tidur awal, datang kerja awal, dan pelbagai urusan yang perlu semuanya kita uruskan. Lihat pada masa kecil dahulu, di rumah ayah dan ibu menyediakan jadual kegiatan kita. Contohnya Waktu senja mesti ada kat rumah. Malam solat meghrib dan mengaji quran. Makan berjemaah dengan keluarga. Tidur pukul 10 malam. Pagi bangun pukul 6.30 pagi. Dan apabila kita sampai ke sekolah, setiap jam di kelas kita sudah ada jadual kelas kita sendiri yang disediakan oleh guru kelas. Begitulah sebenarnya manusia. Setiap masa itu amatlah berharga.

Ok saya kena stop dulu. karena sekarang waktu untuk zohor. Doakan keselamatan saya dan keluarga.

Allahummasolli'ala Muhammad wa Aali Muhammad Wa 'Ajjil farajahum.

Saturday, March 24, 2012

SELAMAT DATANG WAHAI MANUSIA

Dahsyatnya selepas beberapa saat menemui kematian.. Hubungan Roh dan nyawa masih berlegar dan punyai hubungan. Pertama, karena mengalami masalah untuk sampai di sebuah tempat yang baru. Dan yang kedua, bagi para manusia yang tidak pernah merindui tempat pembaringan itu pasti punyai masalah. Bagi yang selalu menciptakan kerinduan kepada alam kubur akan lebih merasakan keringanan daripada dahsyatnya pemandangan dan tekanan di alam kubur serta azabnya.

Orang yang begitu takut akan azab Allah yakni di Neraka, dan juga di Alam kubur adalah seorang yang paling zuhud di dunia ini. Itulah orang yang tidak pernah melupakan alam kubur dan azab-azab padanya. Dan sudah pasti semua madzhab Islam di dunia ini mempercayai adanya siksaan Kubur.

Amirul Mukminin as yang juga digelarkan oleh Rasulullah saw sebagai ‘Abu Turob’ menjelaskan sehubungan dengan tahapan alam kubur dan situasi-situasinya.

“Hai hamba-hamba Allah! Keadaan setelah kematian bagi orang-orang yang dosa-dosanya belum terampuni lebih pedih dari kematian. Waspadalah terhadap alam kubur, kesempitan, kegelapan, dan keterasingannya. Sungguh, alam kubur setiap hari berkata, ‘Aku adalah tempat keterasingan, aku adalah tempat yang menakutkan, dan aku adalah tempatnya berbagai serangga dan haiwan melata.’”

Dan berlainan pula dengan keadaan-keadaan orang-orang yang baik, yakni pengikut agama Allah yang benar-benar mengimani Allah ‘Azzawajalla. Kedatangannya di sambut. Dan kuburannya makin meluas sekelip mata mana ia berkedip. Azab kubur sedikit pun tidak akan dialaminya serta akan cepat berlalu.

“Alam kubur adalah taman dari taman-taman surge atau lubang dari lubang-lubang neraka.”

Hai hamba-hamba Allah! Jiwa-jiwa yang lemah, badan-badan kamu yang lembut lagi kurus, yang sebahagian kecil darinya cukup baginya sangat lemah dan tidak memiliki kemampuan untuk menghadapi azab ini.

Kita sebagai manusia yang hidup di atas dunia ini, perlu mengetahui apakah perbuatan yang amat disukai oleh Azab kubur? Menurut Syekh Abbas Qumi ra dalam kitab Manazil al-Akhirat menulis,

“Ketahuilah bahwa azab alam kubur yang paling utama adalah karena orang tidak menjaga air seninya atau tidak mempedulikannya, bergunjing sesame manusia, ghibah, dan seorang lelaki tidak mempedulikan keluarganya.”

Dalam keadaan ketakutan, pertanyaan mungkar dan Nangkir juga akan mendatangi orang yang berdosa di alam kubur dengan wajah yang sangat menakutkan dan akan melontarkan pertanyaan-pertanyaan sebagai berikut:

“Siapakah Tuhanmu? Siapakah Nabimu? Apakah kitab dan agamamu?, Siapakah imammu?, Pada jalan apa kamu gunakan umurmu?, Dari manakah kamu mendapatkan hartamu? Dan selebihnya kedua malaikat itu juga akan menanyakan tentang solat, khumus, zakat, haji, puasa, dan teman-temannya selama ia hidup.

Harus diperhatikan, jika di dunia ini kita berupaya menjawab apa jua soalan-soalan yang ditanya, dengan hanya menggerakkan mulut, ia dapat memberikan jawaban yang memuaskan sang penanya, tetapi setelah ia merasakan bagaimana menakutkan dan kerasnya siksaan alam kubur, maka ia akan merasakan beratnya pertanyaan-pertanyaan tersebut. Hal itu karena betapa banyak pengetahuan yang tersimpan dalam akal namun tidak sampai ke hati, hilang dari ingatan. Bahkan lebih dari itu, mungkin saja karena sangat ketakutan ia melupakan namanya sendiri.

Dan di tika dan saat ini, sesuatu yang akan memberikan ketenangan dan kemampuan untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan tersebut hanya keimanan yang benar kepada Allah Swt. Semakin kuat imannya, maka ia pun semakin mantap dan tenang.

Semakin lama kita teringat akan sebuah kepastian ini, sudah pasti kita akan cuba meloloskan diri dari belenggu dunia yang akan melalaikan kehidupan dan jiwa. Dan ketika bangun pagi, bersyukurlah dan terus pelajari apa itu kesalahan dan apa itu kebenaran di sisi Allah ‘Azzawajalla. Dan jika ini semua bias kita fahami dengan benar, sudah pasti akal kita hamper sempurna untuk menjadi seorang yang benar-benar beriman di atas segalanya tentang Allah Swt. Dan pabila kematian menjemput, segala keimanan ini akan diakhiri dengan syahadah dan terus terpancar tasbih dan segala tahmid di dalam alam barzakh yang sememangnya telah dijanjikan bagi setiap yang telah dihidupkan.

Salawat serta salam untuk para pemberi syafaat buat  manusia semuanya dengan izin Allah Swt, Rasulullah Saww al Mustofa serta Ahlul bayt baginda yang disucikan oleh Allah sebagai pembimbing umat Nabi-Nya sampai hari kiamat. Ya ‘Ali madad!