Powered By Blogger

Sudut Kreatif

Wednesday, October 15, 2008

Madzhab Cinta

"Melakar cinta yg satu" inilah suatu ungkapan yang ku baca d suatu blog kepunyaan teman baru. Ia menggambarkan suatu rasa dan anugerah Ilahi ttg cinta itu. Cinta adalah kurniaan Allah yg d semaikan dalam jiwa setiap insan yg berperasaan yg unik ini. Cinta d tafsirkan oleh pelbagaian sudut dan bicara. Apakah Definasi cinta yg tepat?

Muhammad Al Musytofa adalah Seorg Rasul yg d utuz untuk rahmat sekelian alam. Baginda adalah Kekasih Allah, Al-ameen, Penghulu segala Nabi dan d ciptakan dari Cahaya Allah. Apakah ada makhluk lain lagi yg layak d beri maqam seperti ini d sisi Sang Maha pengaseh dan Maha pemurah ini? ini adalah Rahsia Allah yg paling agung dalam penciptaan Rahsia. Dalam suatu Riwayat mengatakan Nur Muhammad d ciptakan sebelom adanya penciptaan cahaya dan masa.

Kecintaan pada diri membolehkan sampainya sesuatu tujuan pada percintaan yg sebenar dalam erti kata mengenal suatu makrifat. Dalam pasca keluhuran ini akan tersingkap dari mana asalnya kewujudan cinta pada jiwa dan erosi yang akan kembali pada bentuk kesempurnaan haq penciptaan. Selapot- selapot penciptaan manusia itu sebenarnya adalah kesempurnaan. Ini boleh d lihat dalam kewujudan penciptaam Adam a.s. Kesempurnaan yg tiada bandingan melebihi penciptaan makhluk2 lain. Apakah sebenarnya tujuan penciptaan manusia ini? kerna setiap yg d jadikan oleh Allah ada sebab dan musabab. Apakah sebenar hakikatnya penciptaan ini?

Cinta yg suci akan D hadirkan dalam setiap nafaz yg terhembuz untuk sesuatu yg suci juga. Contoh cinta yg paling agung adalah kecintaan pada Allah dan RasulNya. Apakah hati2 yg jiwanya tidak tenteram akan mendapat tempat untuk cintakan sesuatu yg amat Agung? Kita hanya mendapat secebiz cinta-cinta yg berlandazkan nafsu dan cintakan al haq iaitu cintakan ibu dan ayah kerna hanya cinta 'biasa ini' yg bisa Allah kurniakan setimpal apa yg hati kita amalkan.

Umpama buaian ngeri manusia akan bersemi dengan kecintaan setimpal dengan keluhuran dan tingkatan dan tidak lebih dari itu. Hanya dada yang d bersihkan dengan zikrullah akan teruz menembusi suatu maqam d sisiNya. Secangkir cinta bisa d rasakan jika pencarian cinta yg sebenar itu bisa d rombak untuk kecintaan yg sebenar-benar cinta.


Selamat melayari erti cinta sebenar dalam tangisan 'Madzhab Cinta'

No comments:

Powered By Blogger